Kanta-Häme Hämeenlinna

Merenkulun kurssien suosio on romahtanut Hämeenlinnassakin – Plotteri on hyvä renki, mutta huono isäntä

Suomen Navigaatioliiton jäsenseurojen järjestämiin merenkulkuopin kursseille osallistuvien määrä on pudonnut 40 prosenttia tällä vuosikymmenellä.
Hämeenlinnan Navigaatioseuran puheenjohtajalle Heikki Rantaselle veneily on kesän viettoa ja matkailua parhaimmillaan. Hän on kuitenkin huolissaan veneilijöiden taitojen rapautumisesta ja merenkulun kurssien suosion laskusta. Kuva: Esko Tuovinen
Hämeenlinnan Navigaatioseuran puheenjohtajalle Heikki Rantaselle veneily on kesän viettoa ja matkailua parhaimmillaan. Hän on kuitenkin huolissaan veneilijöiden taitojen rapautumisesta ja merenkulun kurssien suosion laskusta. Kuva: Esko Tuovinen

Vapaa-ajan vesillä liikkuminen on Suomessa veneiden lukumäärän perusteella tiettävästi yleisempää kuin missään muualla. Parin vuoden takaisen tilaston mukaan vesikulkuneuvoja on lähes 1,2 miljoonaa.

Airiston traaginen turma nosti keskusteluun jälleen tarpeen virallisesta veneajokortista.

Hämeenlinnan Navigaatioseuran puheenjohtaja Heikki Rantanen on sitä mieltä, että veneajokorttia ei tarvita. Hän on kuitenkin huolissaan veneilijöiden taitojen rapautumisesta ja liiallisesta luotosta teknologiaan.

– Navigaatioseuramme on 45 vuoden toimintansa aikana kouluttanut 1 556 laivuria. Viime vuonna saaristomerenkulun kurssin, jossa käydään läpi liikennesäännöt, perusnavigointi ja turvallisuus, suoritti ainoastaan kuusi henkilöä.

Pyynnöstämme Rantanen listasi tärkeimpiä taitoja, jotka veneilijällä olisi syytä olla hallussaan.

 

Navigointitaidot kunniaan

Heikki Rantasen mukaan laajalti levinneen mielipiteen mukaan elektroniset laitteet ovat vieneet tarpeen suorittaa merenkulun kursseja. Koetaan, että laitteet antavat riittävän tiedon.

– Ihmiset uskovat puhelimiinsa ja plottereihin. Niillä saa reittisuunnitelman tehtyä, mutta suunnitelmaa ei osata lukea. Pieneltä ruudulta näkee vain lähiympäristön.

Sähköiset navigaattorit eivät myöskään kerro liikenne- ja meriteidensääntöjä.

– Tärkeimmät navigointivälineet ovat edelleen ehdottomasti kartta ja kompassi.

 

Tarkasta vene ja varusteet

Yleisin syy veneilijän pulaan joutumisessa on tekninen vika. Kategoriaan lasketaan tilanteet, joissa esimerkiksi elektroniikka pettää eikä moottori enää käynnisty tai polttoaine loppuu.

– Ennen vesille suuntaamista tarkista, että vene on kunnossa, polttoainetta riittävästi ja mukana on kaikki tarpeellinen. Moottoriveneissä pitäisi olla airot tai mela tai ankkuri köysineen ja tyhjennysväline sekä pelastusliivit kaikille veneessä olijoille.

Kesäkuussa 2020 voimaan tulevaan vesiliikennelakiin ei ole sisällytetty velvoitetta, että kaikkien vesikulkuneuvossa matkustavien tulisi aina käyttää pelastusliivejä. Käyttöpakkoa rangaistuksineen ei ole, mutta on velvoite pitää liivit mukana aina moottoriveneessä ja yli viiden metrin purjeveneessä.

– Reitti kannattaa suunnitella huolella. Katsoa missä on kapeikot ja karikot ja mitä nähtävyyksiä reitiltä löytyy. Lähiomaisille on hyvä kertoa minne lähdetään ja milloin tullaan takaisin.

 

Valitse päällikkö

Vesiliikennelaki uudistaa päällikkösääntelyn koskemaan myös vapaa-ajan vesillä liikkumista. Ammattiliikenteessä päällikkösääntelyä on ollut kauan.

– Mielestäni veneessä on kyse organisaatiosta. Aluksella on aina vastuullinen päällikkö.

Päällikkö vastaa aluksen kunnosta, reitin suunnittelusta, mukana olevien turvallisuudesta. Hänen vastuulla on esimerkiksi arvioida, milloin olosuhteet ovat sellaiset, että pelastusliivit on puettava.

– Päällikkö on henkilö, joka tosiasiallisesti ohjailee venettä. Päällikkö voi delegoida ohjailun myös toiselle osaavalle henkilölle. Peräsimessä oleminen ei tee päälliköksi.

 

Tunne säännöt

Osalla veneilijöistä olisi Heikki Rantasen mielestä paljon korjattavaa asenteessa.

– Osa ihmisistä osaa vain sen verran, että vesille päästään. Ei olla kiinnostuneita merenkulusta, vaan vauhdista ja hienoista veneistä.

Aivan kuten tieliikenteessä, myös vesillä on omat liikennemerkkinsä ja sääntönsä, jotka tulisi tietää. HÄSA

Viisaasti vesillä

Navigaatioseurat järjestävät merenkulkuopin kursseja.

Saaristomerenkulun kurssi on peruskurssi. Siellä opitaan liikennesäännöt, perusnavigointi ja turvallisuusasioita.

Kurssi kestää 30 tuntia.

Hämeenlinnan navigaatioseuran järjestämän kurssin kurssimaksu on 80 euroa, oppikirja ja harjoituskartta noin 40 euroa sekä suositeltavat välineet noin 35 euroa.

Kurssin ja tentin suorittamisesta saa saaristolaivurin arvon ja diplomin.

Lisäkoulutusta mieliville on rannikkomerenkulun kurssi ja edelleen tähtitieteellisen merenkulun kurssi.

Opetustyö tehdään seurassa talkootyönä.

Navigaatioseuran päätoimiala on veneilytaitojen koulutus.

Vesiliikenteessä promilleraja on yksi, mutta vesille kannattaa suunnata pää vesiselvänä.

Alkoholi lisää arviointivirheiden riskiä ja heikentää kykyä huomioida liikennettä.