Kanta-Häme

Mestarillista puhetta sivupöydistä

Hämeenlinna

Ulkohuussiin luettavaksi tarkoitetut kirjailija Kari Hotakaisen tekstit ovat päätyneet Hämeenlinnan teatterin lavalle. Kirjailija on siitä enemmän kuin mielissään.

Hotakainen ei itse ideoinut teatterisovitusta, vaan ajatus tuli teatterin henkilökunnalta. Näyttelijät Lasse Sandberg, Mikko Töyssy ja Katariina Kuisma-Syrjä ehdottivat sitä, ja johtaja Kirsi-Kaisa Sinisalo innostui välittömästi.

Samoin kävi näytelmän sovittajalle ja ohjaajalle. Sakari Kirjavainen ei säästele adjektiiveja kuvaillessaan Hotakaisen tekstiä.

– Mestarillista puhetta sivupöydistä.

Alunperin Hotakainen haastoi itsensä. Hän pohti, pystyisikö tekemään sadan sanan tarinoita, joissa olisi kuitenkin sisältöä. Näistä tarinoista syntyi Finnhits.

Kirjavainen tarttui teksteihin mielellään, sillä hänen mielestään Hotakaisen kuvat ovat ”fantastisen hienoja”.

– Hotakaisen teksti on tarkkaa. Siihen en ole halunnut puuttua.

Kuten suomalaiseen iskelmään kuuluu, näytelmää harjoitellessa ei ole vältytty draamalta.

Katariina Kuisma-Syrjä sairastui kesken harjoitusten ja häntä paikkaamaan hälytettiin kolme viikkoa sitten Salatuista elämistä tuttu näyttelijä Anneli Ranta.

Viimeksi hänet on nähty Hämeenlinnan teatterin lavalla vuosituhannen vaihteessa.

Kun Ranta tuli mukaan, muu porukka oli siinä vaiheessa hionut näytelmää jo kaksi kuukautta.

– Työryhmään oli helppo päästä. Porukka on ihana, etenkin ohjaaja Sakari Kirjavainen. Kun tulee nopealla aikataululla jo mietittyyn juttuun, on hyvä, että ohjaaja osaa johdatella maailmaan. Sakari on kuitenkin antanut myös tilaa tehdä roolihahmoa omalla tavallani.

Anneli Rannan henkilöhahmo on on–off-ihminen, jolle tasainen arki on mahdotonta. Säröjä elämään tulee koko ajan.

Ranta sanoo, että vaikka kyse on komediasta, tekstin syvyys ja monet tasot tulevat hienosti esille. Kirjavainen onkin pyrkinyt siihen, ettei Hotakaisen kristallisiin lauseisiin ole kajottu.

– Sovituksessa on haettu esiin tekstikatkelmien henkilöitä ja kuppilassa istuvien, tavallisten ihmisten arkisia ja ihmeellisiä kohtaloita, kertoo Kirjavainen.

Musikillisessa näytelmässä ei ole yhtenäistä juonta, vaan se koostuu erilaisista pienistä tarinoista, ihmiskohtaloista. Harmaan arjen takana odottaa aina uusi iskelmä.

– Katariina Kuisma-Syrjän sairastuminen oli tragedia, mutta Anneli Ranta on tehnyt huikean työn ensi-illan kynnyksellä, sanoo ohjaaja.