Kanta-Häme Hämeenlinna

Metallica jätti noin 2,4 miljoonaa euroa Hämeenlinnaan – Tutkimusjohtajan mukaan luku melko tarkka

Keskimääräinen Metallica-vieras kulutti arvion mukaan noin 44 euroa konserttialueen ulkopuolella.
Kuvassa Linnan Kehityksen Kari Saarinen oli julkistamassa tutkimuksen tuloksia Raatihuoneella. Klaus Virkkunen ja Annukka Katainen taustalla. Kuva: Riku Hasari
Kuvassa Linnan Kehityksen Kari Saarinen oli julkistamassa tutkimuksen tuloksia Raatihuoneella. Klaus Virkkunen ja Annukka Katainen taustalla. Kuva: Riku Hasari

Metallican heinäkuinen konsertti Kantolan tapahtumapuistossa jätti Sponsor Insight Finlandin tutkimuksen mukaan tapahtuman ulkopuolelle noin 2,4 miljoonaa euroa.

Arvio perustuu sähköiseen kyselytutkimukseen, jonka kohderyhmänä toimivat Metallican konserttipäivän vieraat. Kyselyyn vastasi 5 653 vierasta.

Vastaajista 13 prosenttia majoittui hotellissa. Hotelliyöpyjistä 33 prosenttia majoittui Hämeenlinnassa ja 38 prosenttia Tampereella.

Sponsor Insight Finlandin tutkimusjohtajan Klaus Virkkusen mukaan 2,4 miljoonan euron arvio on melko tarkka ja kertoo paljonko rahaa konsertista jäi suunnilleen Hämeenlinnan seudulle. Luvussa ei ole eroteltu Tampereella tai muilla paikkakunnilla hotellissa yöpyneiden käyttämää rahaa.

– Tampereella yöpyneiden majoitukseen kuluttama raha ei kuitenkaan vaikuta lukuun merkittävästi, sillä vain murto-osa konserttivieraista majoittui hotellissa, Virkkunen toteaa.

Konsertin vieraiden kokonaismäärä oli noin 55 500. Hotelleissa vieraista yöpyi siis yli 7 200, joista Tampereella noin 2 700 ja Hämeenlinnassa 2 400.

Tilastokeskuksen mukaan hotellihuoneen keskihinta oli huhtikuussa 2019 koko maan osalta 98,99 euroa vuorokaudelta. Tampereelle majoituksesta virtasi siis rahaa yli 270 000 euroa.

Kokonaisarvio on tehty kyselyyn tulleiden vastausten keskiarvon perusteella. Keskimääräinen konserttivieras kulutti arvion mukaan noin 44 euroa konserttialueen ulkopuolella.

Lisää aiheesta: Kolumni: Onko 2,4 miljoonaa euroa paljon, vähän vai ihan riittävästi?

Tapahtuma-alueella mukana kaksi paikallista yritystä

Tapahtumassa rahaa käytettiin noin 8,5 miljoonaa euroa, jos lippujen hinnat luetaan mukaan. Ilman lippumenoja tapahtumassa kulutettiin arviolta noin kolme miljoonaa euroa.

Tapahtuma-alueella kulutettu raha ei kuitenkaan jäänyt yksiselitteisesti Hämeenlinnaan, sillä palveluita oli toteuttamassa vain kaksi paikallista yritystä.

Live Nationin yhteistyökumppanina ensimmäistä kertaa toimineen K-market Visamäen lisäksi järjestyksenvalvonnan toteuttanut hämeenlinnalainen Local Crew Productions oy. Muut yhteistyökumppanit eivät olleet Hämeenlinnasta.

– Ulkoilmatapahtumissa pitää olla jonkin verran kokemusta, jotta toiminnasta saa kannattavaa. Kokemus teltta- ja konttivuokrista, logistiikasta, henkilökunnasta ja kylmäkuljetuksesta voivat olla vaikuttavia asioita, mutta en osaa paikallisten yrittäjien puolesta sanoa, vaikuttivatko nämä syyt juuri tässä tapahtumassa, Live Nation Finlandin markkinointipäällikkö Piia Lindroos sanoo.

Lindroosin mukaan tapahtumapäivänä konsertti työllisti noin 400–500 paikallista. Myös rakennuspäivinä noin puolet työvoimasta oli paikallista.

Linnan Kehityksen tapahtumapalveluiden asiantuntijan Juuso Niemisen mukaan Kantolan maksimikapasiteetti saavutettiin konsertissa. HÄSA’

Lue myös: Metallica rikkoi Kantolan yleisöennätyksen – 55 500 kuulijaa tapahtumapuistossa (17.7.2019)
AC/DC:n konserttivieraat käyttivät 6,7 miljoonaa (2.9.2015)

Metallican konsertti lukuina

Vieraita konserttiin saapui konserttijärjestäjän mukaan noin 55 500.

Vieraista 92 prosenttia saapui Hämeenlinnan ulkopuolelta.

Noin prosentti vieraista tuli muualta kuin Suomesta. Heistä 30 prosenttia tuli Ruotsista, 20 prosenttia Venäjältä ja 10 prosenttia Itävallasta.

91 prosenttia vastaajista oli tyytyväisiä konsertin järjestelyihin.

74 prosenttia koki, että heille jäi myönteinen mielikuva Hämeenlinnasta.