Kanta-Häme

Metsäteiden hoidossa puutteita – Monet kääntöpaikat liian kapeita eikä soraa ole riittävästi

Uusia metsäteitä on rakennettu ja vanhoja perusparannettu tänä vuonna yhteensä 640 kilometriä Kemera-rahoituksella koko maassa.
Metsäteiden kunnossa on havaittu puutteita. Kuvituskuva. Kuva: Markku Tanni
Metsäteiden kunnossa on havaittu puutteita. Kuvituskuva. Kuva: Markku Tanni

Suomen metsäkeskus on tarkastanut metsäteitä, joiden rakentamiseen tai perusparannukseen on käytetty valtion Kemera-tukea.

Tänä vuonna rakennettujen ja perusparannettujen metsäteiden kuntoa tarkastettiin 56 tiekilometrillä eri puolilla Suomea. Tarkastetuista metsäteistä reilu kolmannes täytti metsätieohjeiden vaatimukset, ja 63 prosentille teistä tarvittiin korjaustoimenpiteitä.

Eniten huomautettavaa rakennetuilla ja perusparannetuilla metsäteillä havaittiin kääntöpaikkojen mitoituksessa ja sorastuksessa. Monet kääntöpaikat olivat liian kapeita, eivätkä täyttäneet Kemera-tuen rahoitusehtoja ja laatuvaatimuksia.

Lisäksi usealle metsätielle soraa ei ollut ajettu riittävältä leveydeltä. Perusparannetuilla metsäteillä kunnossapitotyöt on tehty kohtuullisen hyvin.

Uusia metsäteitä on rakennettu ja vanhoja perusparannettu tänä vuonna yhteensä 640 kilometriä Kemera-rahoituksella koko maassa.

– Metsäteiden työmäärät eivät ole merkittävästi lisääntyneet, vaikka Kemera-tuet nousivat kesällä 2018. Työmäärät jäävät kauas alueellisissa metsäohjelmissa asetetuista tavoitteista, sanoo metsäteiden johtava asiantuntija Mika Nousiainen Suomen metsäkeskuksesta. HäSa