Kanta-Häme

Mielipide: Menkää toriparkista innostuneet Suomen joulukaupunkiin

Turun tori – ja toriparkkityömaa – näyttivät lokakuun puolivälissä tältä, ei kaikkein kutsuvimmalta. Kuva: Rauno Lahti / HäSa

Kaikki Hämeenlinnan toriparkista innostuneet, menkääpä käymään Suomen joulukaupungissa Turussa. Siellä on nyt mahdollisuus nähdä, minkälainen rakennustyömaa toriparkki on.

Sekin on vasta alkutekijöissään siinä mielessä, että nyt vasta on tori rakennustyömaana. Sisään- ja ulosmenorampit ovat vielä tulevaisuutta.

Turussa haikailtiin monta vuosikymmentä toriparkkia. Edelleen moni on sitä mieltä, ettei sitä tarvita, koska vieressä olevassa parkkihallissa on runsaasti aina tilaa.

Kysymys kuuluukin, miksi täällä haikaillaan toriparkkia vaikka olemassa olevat parkkihallit ovat vain osin käytössä – tilaa on riittämiin!?

 

Haluaisin tietää, kuten moni muukin, kenelle ja keitä varten tätä parkkihallia aiotaan rakentaa?

Valitetaan, ettei keskustassa ole parkkipaikkoja ja sen tähden liikkeissä ei ole asiakkaita. Se on täysin tuulesta temmattu väite. Aina on keskustassa liikkeissä asioiville parkkipaikkoja.

Kysymys on vain siitä, ettei niistä haluta maksaa. Kyllä se pysäköiminen parkkitalossakin tulee maksamaan, ei sinne ilmaiseksi pysäköidä.

 

Millä saadaan keskustaan enemmän liikkeissä kävijöitä? Poistetaan pysäköintimittarit ja tilalle laitetaan pysäköintikiekko mahdollisuus esim. 1–2 tunniksi.

Laitetaan kaduille, joissa se on mahdollista, vinoparkkeeraus. Sillä saadaan huomattavan monta lisäpaikkaa. Vahtikoot palkatut parkkipirkot kiekkopaikkoja.

”Kyllä kaikki muutkin rakennuttajat joutuvat rakentamaan vaaditut parkkitilat itse ja uudet osakkaat maksavat sen. Ei tässäkään tapauksessa voida maksattaa niitä veronmaksajilla.”
Samalla voisi miettiä joukkoliikenteeseen avustusta. Samalla kertalipulla esim. kahden tunnin aikana voi käyttää niin monta kertaa kuin haluaa. Nyt joutuu maksamaan kaupunkiasioinnista kaksi kertaa 3,50 euroa ja se on mielestäni aika kallista.

Mikäli hinta olisi kohtuullisempi, niin käyttäjiä olisi enemmän ja yksityisautoilu vähäisempää.

Joukkoliikennettä pitäisi kehittää ja yksityisautoilua vähentää

Turussa tuki toimii erinomaisesti ja ihmiset käyttävät keskustassa asioimiseen mieluummin bussia kuin omaa autoa.

 

Kenen rahoilla mahdollinen tuleva pysäköintihalli aiotaan maksaa? Ymmärrän todella hyvin, etteivät liitoskuntalaiset halua olla veronmaksajina keskustan parkkihallille, ja miksi haluaisivat?

Mikäli entisen kauppakeskus Linnan kiinteistön ja vieressä olevan kiinteistön sijoittajat haluavat laittaa velvoitepysäköintipaikkojen rakentamisen veronmaksajien maksettavaksi, niin se on todella törkeää.

Kyllä kaikki muutkin rakennuttajat joutuvat rakentamaan vaaditut parkkitilat itse ja uudet osakkaat maksavat sen. Ei tässäkään tapauksessa voida maksattaa niitä veronmaksajilla.

 

Ymmärtäisin hankkeen, mikäli olemassa olevat parkkihallit olisivat täynnä, mutta sitä ne eivät todellakaan ole.

Mikäli toriparkin rakentaminen alkaa, niin keskusta autioituu entisestään.

Turun toriparkkia kaivetaan korkean aidan takana. Kuva: Jani Suhonen / HäSa

Rakentaminen vie monia vuosia ja ne menetetyt liikkeet ja asiakkaat tuskin palaavat takaisin.

Hämeenlinnan keskusta on hyvin pieni, jonka keskellä tori sijaitsee. Mikäli torin alle aletaan tehdä parkkihallia ja sille meneviä sisään- ja ulosmenoramppeja, niin mitä on keskustassa jäljellä?

Miten on pohjaveden pinta? Onko otettu huomioon mitä se aiheuttaa torin ympärillä oleville vanhoille rakennuksille? Kuinka moni rakennuksista on rakennettu puupaaluille?

Miten kestävät katujen varsilla olevat rakennukset raskasta rakennustyömaaliikennettä, entä asukkaat?

Miten linja-autoliikenne sujuu rakentamisen aikana? On hyvin monia asioita, joita tuskin on ajateltu, mitä kaikkea se aiheuttaa ja miten pitkäksi aikaa.

 

Hämeenlinnaan odotetaan kasvua. Eivät ne helsinkiläiset tai jostain muualta muuttavat halua tänne tulla asumaan rakennustyömaan keskelle. Ne haluavat, jos haluavat muuttaa kauniiseen, rauhalliseen kaupunkiin, ei rakennustyömaalle.

Lisäksi vielä, Hämeenlinnalla ei ole varaa nostaa enää veroäyriä, jos mielii uusia asukkaita.


Satu Kipinoinen

Turusta Hämeenlinnaan muuttanut

 

Lue myös: Hämeenlinnan toriparkki nitkahti rahoituksen etsintään – Kaupunginhallitus: ”Tämä ei ollut päätös toteuttamisesta” (18.12.2018)

Lue myös: Kolumni: Kenelle taajamia oikein suunnitellaan – autoille vai ihmisille? (19.12.2018)