Kanta-Häme

Mielipide: Saastuttavaa dieselautoilua ei pidä tukea

Tämäkin pahamaineinen ja kiusallisen pitkäikäinen diesel tuprutti kirpeänä keskiviikkoaamuna Hämeenlinnan Ruununmyllyllä.

Kansalaisaloite dieselkäyttöisten ajoneuvojen käyttövoimamaksun poistamiseksi keräsi nopeasti yli 100 000 allekirjoitusta. Aloite menee eduskunnan käsittelyyn. Eduskunta tekee varmasti viisaan päätöksen ja pitää maksun ennallaan.

Viime aikoina on puhuttanut päästöjen alentaminen. Siihen keskusteluun sopii huonosti, että saastuttavaa polttoainetta käyttävillä autolla ajamista tuettaisiin maksun poistamisella.

Ongelmahan on nyt ainoastaan se, että 95E on nyt normaalia edullisempi. Diesel on maksanut enemmänkin.

Pidän sen sijaan tärkeänä, että kaasuautojen vastaava maksu poistetaan.

Tankkausasemia tulee lisää hyvää vauhtia ja kaasulla ajaminen on käytännössä päästötöntä. Vaikka maksu kaasuautolla on pienempi kuin dieselautolla, niin tuokin maksu saattaa rajoittaa kaasuauton ostoa.

Jos tehdään päätös, että maksu poistetaan ja jatkossakaan päästöttömällä polttoaineella ajamisesta ei rangaista, niin uskon, että se vaikuttaa ostopäätökseen ja kaasuautojen määrä lisääntyy.

Pitää myös muistaa, että kaikki bensiinikäyttöiset autot ovat muutettavissa kaasulla toimiviksi. Hinta ei ole edes päätä huimaava, noin 2 000–4 000 euroa.

Tätä muutostyötä voitaisiin tukea jollakin tavalla. Lopuksi vielä dieselautoilijalle hyvä uutinen: nousee se bensankin hinta, kun vaan hetken malttaa odottaa.

Timo Mäkynen

Hämeenlinna