Kanta-Häme

Mielipidekirjoitus: Miksi et saa makupa-taksia? - Taksirenki kertoo, miksi kyydit eivät enää kiinnosta kuljettajia

Tämä arkistokuvan taksi odotteli kyytiä Hämeenlinnan lumisen linja-autoaseman tolpalla viime tammikuussa. Kuvaaja: Mikko Soini / HäSa

Taksiuudistuksen tavoitteena oli markkinaehtoistaminen. Kaupunki on kuitenkin määrittänyt makupa-kyytien (toim. huom. makupa = maakunnallinen kuljetuspalvelu) hinnat niin alas, etteivät kysyntä ja tarjonta kohtaa.

Taksirenkinä asia näyttäytyy minulle mm. näin: Olen Hämeenlinnassa. Tampereen välityskeskus tarjoaa minulle 30 km päässä ajettavaa makupa-kyytiä, jonka laskutusarvo on 8 euroa. Lähtiessäni ajamaan lyhyttä kyytiä 30 km päähän kuluu työaikaani mennen tullen 80 minuuttia.

Laskutettavasta 8 eurosta oma palkkani on bruttona 35 prosenttia. Loput eivät riitä kattamaan edes työnantajani polttoainekuluja.

Voi käydä myös niin, että saisin ajaa tämän 8 euron kyydin asemapaikkani Janakkalan alueella. Kyyti tulee tarjolle 45 minuuttia ennen ajoa.

Käytännössä olen siis tunnin ajan sidottu tähän kyytiin, sillä en yleensä ehdi ajaa välissä muita tarjoutuneita kyytejä ehtiäkseni ajoissa paikalle. Tuntipalkkani taas 35 prosenttia 8 eurosta.

 

Usein makupa-kyytiin sisältyy odotusaika tai palvelu: noudetaan asiakas kotoa tai laitoksesta ja saatetaan perillä sisään vastaanottajalle asti.

Sairaalan siirtokuljetuksessa asiakas makaa usein vielä osaston vuoteessa ilman ulkovaatteita noutaessani häntä.

Aikaisemmin tästä odotuksesta, siis minun työajastani, maksettiin korvaus, joka oli odotustaksa 40 euroa tunnilta. Tästä oli minun osuuteni 35 prosenttia brutto. Nykyisin tästä ylimääräisestä odotuksesta / palvelusta ei makseta makupa-kyydeissä.

Aikaa voi kyytikohtaisesti hukkaantua molemmissa päissä esim. 20 minuuttia, mutta minulle maksetaan palkkaa vain ajetuista kilometreistä. Ja taas tuntipalkkani (jota minulle ei kerry odottaessani kyytiä jonossa) jää hävyttömän pieneksi.

 

Kuka kärsii? Minä voin etsiä uuden työn, jossa noudatetaan työehtosopimusta. Mutta pääsevätkö vanhukset, liikuntarajoitteiset tai yhteiskunnan vähempiosaiset enää asioilleen?

Tahtoisin uskoa, että kunta näiden hintojen määrääjänä haluaa tarjota minulle edes minimipalkan ja asukkailleen heidän elämänsä mahdollistavan palvelun.

Nimimerkki ”1 500 euroa kuukaudessa netto”
Hämeenlinna

Kirjoitus on julkaistu Hämeen Sanomien mielipidesivulla 13.12.2018

 

Lue myös: Sote- ja Kelataksit nostivat verenpaineita keskusteluillassa Hattulassa (20.9.2018)

Lue myös: Sote-kyydin tilaus vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä (4.9.2018)

Lue myös: Inter Taksin kuskeja kiusataan Hämeenlinnan taksitolpilla: kiilaamista, pussittamista ja suunsoittoa (4.12.2018)

Lue myös: Taksi Hämeen kuskit kiistävät Interin kuskien kiusaamisen: Sähläsivät itse jonossa, toimitusjohtaja lähetellyt häiritseviä viestejä (5.12.2018)