Kanta-Häme

Mielipidekirjoitus: VR kiittää keskustelusta – lisää vuoroja ja vaunuja

Päätoimittaja Pauli Uusi-Kilponen kirjoitti kolumnissaan (HäSa 1.12.) yhteenvetoa Hämeenlinnan Verkatehtaalla järjestetystä junaliikenneillasta.

Haluamme kiittää kaikkia keskustelijoita aktiivisesta tilaisuudesta sekä sen jälkeen käydystä keskustelusta.

Joukkoliikenteen kilpailutilanne vaatii VR:ltäkin reagointia ja vastaamista. Seuraamme kysyntää ja kilpailutilannetta tiiviisti, ja pyrimme huolehtimaan asiakastarpeiden toteutumisesta koko rataverkolla.

Yksi isoimmista tänä vuonna tehdyistä muutoksista oli vuorojen nopeuttaminen pääradalla.

Lisäämällä nopeiden junavuorojen määrää tällä reitillä olemme vastanneet asiakkaiden toiveisiin nopeammista junavuoroista useille reiteille: Tampereelle, Seinäjoelle, Vaasaan, Ouluun, Jyväskylään ja Poriin.

Tehdyillä toimenpiteillä junamatkustus on kääntynyt voimakkaaseen kasvuun – ja kokonaisuutena kaupallisessa liikenteessä kulkee satoja tuhansia asiakkaita enemmän kuin aikaisemmin.

Aikataulurakenne on suunniteltava niin, että vaihtoyhteydet toimivat koko rataverkolla – ja yksiraiteisella radalla pienikin muutos vaikuttaa koko verkostoon. Lisäksi tavoitteena on koko verkoston palvelutaso ja mahdollisimman korkea käyttöaste kapasiteetille. 

Suuri osa Hämeenlinnan matkustuksesta on työmatkaliikennettä pääkaupunkiseudulle. Vaikka kaikki Tampereelle menevät junat eivät pysähdy Hämeenlinnassa, vuorot on kuitenkin suunniteltu siten, että työssä käyminen junalla onnistuu.

Ruuhka-aikaan aamulla kello 6−10 Hämeenlinnasta kulkee IC-juna edelleen tunnin välein, ja vastaavasti iltapäivällä kello 15−19 välillä Helsingistä Hämeenlinnaan. 

Tarjontaa harvennettiin keskipäivästä ja illasta, jolloin asiakkaitakin on ollut merkittävästi vähemmän. 

Yhteensä Hämeenlinnassa pysähtyy joulukuun 11. päivästä lähtien 26 kaukoliikennejunaa sekä 20 taajamajunaa päivässä.

Vertailun vuoksi tuplasti asiakasmäärältään isommassa Lahdessa kaukojunia pysähtyy saman verran, eli 26 ja Helsingin sekä Turun välillä on päivittäin 28 kaukojunavuoroa. Lahden ja Riihimäen työmatkaliikennettä hoidetaan vastaavasti taajamajunilla.

Suhtaudumme vakavasti saamaamme palautteeseen.

Olemme 11. joulukuuta alkavalle liikennekaudelle lisänneet vuoroja myöhäiseen iltaan ja aikaiseen aamuun:
 

  • kello 07:34 Tampere – 08:20 Hämeenlinna – 09:47 Helsinki (M-P)
  • kello 22:37 Tampere – 23:23 Hämeenlinna – 00:47 Helsinki (M-S)
  • kello 04:42 Helsinki – 06:02 Hämeenlinna  – 6:48 Tampere (M-P)
  • kello 23:42 Helsinki – 01:02 Hämeenlinna – 01:48 Tampere M-S)

Lisäksi olemme lisänneet kahdeksannen vaunun suositulle aamulähdölle kello 6:48 Hämeenlinnasta Helsinkiin ja lisäämme 11.12. lähtien kuudennen vaunun kello 7:49 Hämeenlinnasta Helsinkiin. 

Täsmällisyyden parantamiseksi muutamme suositun paluujunan IC147 Helsingistä Hämeenlinnan liikennöintitapaa.

Kuten tilaisuudessa kerroimme, tavoitteenamme on lisätä suoria taajamajunavuoroja Helsingistä Hämeenlinnaan kulkevaan liikenteeseen. Tätä tarkastellaan osana vuoden 2017 aikataulujen suunnittelua. 

Maisa Romanainen
matkustajaliikennejohtaja
VR