Kanta-Häme Hämeenlinna

Miia Tervon esikoisleffa Aurora kääntää näköalattomuuden lämmöksi ja huumoriksi – mukana hämeelinnalainen Elá Yildirim

Miia Tervo on sekä käsikirjoittanut että ohjannut esikoisleffansa Aurora. Vähän se on muuttanut muotoaan, mutta pohja-ajatukset ovat kulkeneet mukana ainakin seitsemän vuotta. Kuva: Pekka Rautiainen

– Minusta oli ihan mahtavaa olla rovaniemeläinen kynsiteknikko, joka dokaa!

Näyttelijä Mimosa Willamon heittoon piiloutuu paljon enemmän kuin äkkilukemalta voisi luulla.

Willamon roolihahmo Aurora on rovaniemeläinen, ylenpalttisesta bailaamisesta pitävä palvelualan työntekijä, mutta elokuva Aurora on kaukana vitsi- tai sketsisikermästä.

Se käsittelee isoja teemoja, kuten päihderiippuvuutta, pakolaisongelmaa ja elämän näköalattomuutta. Mutta mikä mainiointa: tämä kaikki on pakattu romanttisen komedian lajityyppiin.

Ensimmäisen pitkän elokuvansa käsikirjoittanut ja ohjannut Miia Tervo myöntää, ettei valinta ollut hänelle luontainen. Tragikomedia on sekä elokuvateknillisesti että käsikirjoituksellisesti hyvin haastava.

– On paljon helpompi tehdä tragediaa kuin antaa komedian tulla. Ei ilo itsekseen tule. Se vaatii työtä ja ponnistelua, sanoo Tervo.

– Sehän vaatii myös rohkeutta, että uskaltaa nähdä asioiden huvittavat puolet. Me kaikki voimme valita käännämmekö pimeyden valoksi.

Katso video:

Kuvaus: Lauri Seppänen

Lyhytelokuvaajana tunnettu Tervo sanoo, että loikka pitkään elokuvaan pakotti ammatilliseen kasvuun. Hän vertaa massiivisen kokonaisuuden hallintaa balettiin.

– Kaiken pitää näyttää tosi helpolta, hauskalta, kauniilta, kevyeltä ja vaivattomalta ja sitten varpaat on verillä.

– Homma toimii, mutta siellä takana on valtava määrä työtä. Ja se iso koneisto.

Aurora on sikäli poikkeuksellinen kotimainen nykyelokuva, ettei se ole ns. miessaaga. Pääroolissa on liikaa juova nuori nainen, jota ei mies määrittele.

– Hän räkäinen ja röyhkeä, ja samalla upea ja ihana. Ne eivät sulje toisiaan pois, luonnehtii Willamo.

– Ei meillä ihan hirveästi näitä naisten stooreja elokuvissa ole.

Iso rooli elokuvassa on myös Rovaniemellä, jonka maakunnassa Tervo on kasvanut. Lumivalkoisen kelomökki-Lapin sijaan Auroran todellisuutta ovat pakkanen, baarit ja nakkikioski.

– Hirveätä sanoa näin omasta leffasta, mutta kyllä mie tykkään, miten Rovaniemi siinä on, nauraa ohjaaja.

– Omassa elämässä se on ollut yksi näyttämö.

Elokuvan pääroolien näyttelijät eivät ole vielä koko kansan tuntemia, mutta sivuosissa nähdään mm. Hannu-Pekka Björkman, Miitta Sorvali ja Pamela Tola.

Tervon äänensävy muuttuu, kun hän alkaa puhua työryhmänsä jäsenistä etunimillä. Ihmisinä ja ystävinä.

– Ihan samanlaisia hömpsöpömpsöjä ne on kuin kuka tahansa muukin. Ne vaan osaa näytellä tosi taitavasti!

Kun Tervo muistaa olevansa Hämeenlinnassa, jossa asuu elokuvassa 8-vuotiasta pakolaistyttöä näyttelevä Elá Yildirim, katoavat hänestä viimeisetkin asiallisuuden rippeet.

– Vitsi, mie olisin halunnut nähdä Eláa. Se on niin ihana söpöliini. HÄSA

Aurora ensi-illassa 25.2.

Henkilögalleria

Miia Tervo

Lyhytelokuvien konkari: Hylje (2005), Lumikko – The Little Snow Animal (2009), Santra ja puhuvat puut (2013) ja Pieniä kömpelöitä hellyydenosoituksia (2015).

Lukuisia palkintoja, mm. Santra ja puhuvat puut saanut parhaan lyhytelokuvan Euroopan elokuvapalkinnon.

Mimosa Willamo

Rooleja elokuvissa Päin seinää (2014), Bodom (2016) ja Teit meistä kauniin (2016) sekä tv-sarjoissa Erinomanlaiset (2016) ja Karppi (2018).

Parhaan naissivuosan Jussi elokuvasta Päin seinää, parhaan naisnäyttelijän palkinto Bodom-elokuvassa Screamfest-kauhuelokuvafestivaaleilla Yhdysvalloissa.

Amir Escandari

Käsikirjoittaja, ohjaaja ja näyttelijä. Kohtalon kirja (2003), Chabalu (2009) ja Tuulensieppaajat (2014).

Kolme Jussi-ehdokkuutta ja parhaan kuvauksen palkinto dokumenttielokuvasta Tuulensieppaajat.