fbpx
Kanta-Häme

Mikä muovikipoissa kiehtoo?

Tupperwaren muoviset säilytysrasiat saapuivat Suomeen 50 vuotta sitten Elisabeth Rehnin käsissä.

Tänään niiden taivalta juhlistaa Suomen suurin Tupperware -esittely ympäri Suomea.

– Tästä tulee väistämättä jonkinlainen suomenennätys, kertoo maahantuoja Eija Niemi.

Esittelyjä järjestetään siis samaan aikaan eri puolilla Suomea ja myös Hämeenlinnassa Viisarin työväentalolla.

Aluemyyntijohtaja Virpi Valkonen korostaa, että tuote on muuttunut ajan mukana.

Huhujen mukaan aluksi esittelijöitä vaadittiin pukeutumaan kutsuilla valkoisiin hansikkaisiin ja sukkahousuihin.

– Tuon väitteen alkuperästä en ole täysin varma, mutta ainakin 80-luvulla esittelijöiden käytössä on ollut vaate, joka muistuttaa lähinnä siivoojan asua. Se kuulostaa todella hassulta nykyisin!

Tämän päivän esittelyissä ei enää istuta hiljaa ja kuunnella, vaan tehdään yhdessä ruokaa ja testataan tuotteita. Tupperwaren yksi tehtävä on pitää yllä kyläilykulttuuria.

– Monet ihmettelevät, miksemme ole netissä. Amerikassa myynnistä tapahtuu siellä kuitenkin vain 3 prosenttia, Eija Niemi kertoo.

Tuotteita myytiin vuosikaudet eniten Saksassa, mutta nyt eniten menee Indonesiaan.

Suosion syynä lienee se, että erityisesti naisilla olisi mahdollisuus työllistää itsensä. Kehitysmaat ovatkin nyt saaneet omat kotikutsunsa. Vuosittain niitä pidetään 12,5 miljoonaa eri puolilla maailmaa.

Virpi Valkonen kertoo, että Tupperware-työ on yhä edelleen monille myös Suomessa mahdollisuus pysyä kotona lasten kanssa ja tienata samalla.

Äitiysloma sai myös Hämeenlinnan tämänpäiväistä tapahtumaa järjestävän Tanja Kaution lähtemään mukaan.

– Lähdin mukaan 7 vuotta sitten, kun olin äitiyslomalla. Halusin aikuisten seuraa ja hiukan lisätienestiä, kertoo kultatiimin johtaja Kautio.

Myöhemmin konsulenttina toimiminen mahdollisti Kaution jäämisen hoitovapaalle ja pidemmäksi aikaa kotiin. Tällä hetkellä Tupperwarella on Suomessa noin 3 000 konsulenttia.

Virpi Valkonen kertoo, että erityisesti nuoria 20–30-vuotiaita myyjiä on tullut viimeisten viiden vuoden sisällä lisää.

– Moni siitä ikäluokasta ei tahdo säännöllistä työaikaa, vaan valinnanvapautta tehdä työnsä silloin kuin haluaa, sillä missä haluaa. Me olemme toisaalta yritys, jolla ei ole yt-neuvotteluja, vaan tarvitsemme koko ajan lisää työntekijöitä.

Joillekin mielikuva Tupperwaresta on yhä yhtä kuin mummon kipot ja kupit mummon valitsemissa väreissä.

Nykyaikana tuotteiden valikoimaa on kuitenkin kattiloista sähköttömiin kodinkoneisiin.

– Eräällä tuotteella on mahdollista kypsentää esimerkiksi karjalanpaisti mikrossa 30 minuutissa, kertoo Valkonen.

Tuotteilla on yhä elinikäinen takuu materiaali- ja valmistusvirheiden osalta. Kaikki takuuseen tulevat tuotteet kierrätetään.

Kierrätysajatukseen liittyy myös se, että tuotteissa yritetään saada elintarvikkeet säilymään mahdollisimman pitkään.

– Tällainen ajatteluhan on äärimmäisen trendikästä juuri nyt, vaikka Tupperwareen se on kuulunut aina, sanoo Valkonen. HÄSA

Suomen suurin Tupperware-esittely eri puolilla Suomea maanantaina 7. joulukuuta klo 18–20. Hämeenlinnassa tapahtuma on Viisarin työväentalolla.

Menot