Junien aikataulumuutoksista tiedottaminen tökkii asemilla pahemman kerran. Kuvat Hämeenlinnan rautatieasemalta. Ylhäällä tuttu näky näyttötaululla. Nämäkin uudet arvioidut lähtöajat menivät vielä uusiksi. Alakuvassa yhtäkkiä pimentynyt ulkonäyttölaite. Kuva: Viki Salonen
Kanta-Häme

Miksei rautatieasemien tiedotus toimi, Finrail?

Kun junat myöhästelevät, myös asemien näyttötaulut ja kuulutukset ovat sekaisin eivätkä uudetkaan arvioidut lähtöajat yleensä pidä. Miksi rautatieasemien tiedotus tökkii, Finrailin matkustajainformaatioasiantuntija Krista Blom?

– Junat voivat myöhästyä hyvin monista eri syistä, ja monesti on hirveän hankalaa, lähes mahdotonta arvioida tarkasti uutta lähtöaikaa. Kun sitä ei voida luotettavasti arvioida, annetaan yleensä sellainen uusi arvioitu lähtöaika, jolloin se juna pystyy aikaisintaan lähtemään.

– Näin toimitaan siksi, ettemme halua antaa liian negatiivista lähtöaika-arviota, koska silloin ihmiset saattaisivat esimerkiksi poistua asemalta ja myöhästyä junasta. Tämä valitettavasti johtaa usein siihen, että lähtöaikaa joudutaan vielä myöhemmin muuttamaan.

Miksi uudet lähtöajat ovat pielessä vielä pitkään sen jälkeen, kun matkustaja voi itsekin päätellä junien sijaintitiedoista, etteivät ne voi pitää paikkaansa?

– Tämänhetkisessä matkustajainformaatiojärjestelmässämme on hyvin vähän minkäänlaista automatiikkaa. Lähtöaika-arvion päivittämiseen tarvitaan aina ihminen, ja siksi se tapahtuu välillä sykleittäin.

“Saamme tästä asiasta paljon asiakaspalautetta, eli ongelma on hyvin tiedossa.”
– Saamme tästä asiasta paljon asiakaspalautetta, eli ongelma on hyvin tiedossa.

Olette kuulemma uusimassa vanhentunutta järjestelmäänne. Mistä tässä projektissa on kyse?

– Valtakunnallinen matkustajainformaatiojärjestelmämme on elinkaarensa päässä, ja tarkoituksena on nimenomaan päästä tästä manuaalisesta työstä nykypäivään. Käynnistimme vuosi sitten uuden järjestelmän kehitystyön. Uusimme matkustajainformaatiojärjestelmämme aikaikkunassa 2019–2021. Sinä aikana Suomen rautatieasemat siirretään vähitellen vanhasta järjestelmästä uuteen.

– Jatkossa myös asemainformaatiossa hyödynnetään enemmän erilaisia automaattisesti saatavia tietolajeja, joita esimerkiksi avointa dataa hyödyntävistä mobiilisovelluksista ja verkkopalveluista jo löytyy. Näitä ovat muun muassa junien paikkatiedot, kulkutietojen toteumat ja näihin pohjautuvat automaattiset viivästysennusteet.

Missä viivästysarvioita, näyttötaulutietoja ja kuulutuksia päivitetään?

– Junaliikenteen ohjauskeskuksissa, jotka ovat Helsingissä, Tampereella, Oulussa, Kouvolassa ja toistaiseksi vielä Pieksämäellä. Riihimäen asema kuuluu vielä Helsingin ohjausalueeseen, Riihimäki–Hämeenlinna-väli jo Tampereen ohjausalueeseen.

Miksi myöhässä olevat junavuorot katoavat välillä kokonaan näyttötauluilta ja kuulutuksista, vaikka juna olisikin piakkoin tulossa asemalle?

“Tämä vanha järjestelmämme ei ymmärrä, missä se juna oikeasti kulkee. “
– Tämä vanha järjestelmämme ei ymmärrä, missä se juna oikeasti kulkee. Kun lähtöaikaa ei kyetä päivittämään ajoissa, juna katoaa asemien näyttölaitteilta ja kuulutuksista automaattisesti kolme minuuttia joko aikataulun mukaisen lähtöajan tai uuden arvioidun lähtöajan jälkeen. HäSa

Rautateiden liikenteenohjaus- ja matkustajainformaatiopalveluja tuottava Finrail Oy kuuluu nykyään Traffic Management Finland Groupiin, joka perustettiin 1.1.2019, kun siihen asti Liikenneviraston hoitamat liikenteenohjaus- ja hallintapalvelut yhtiöitettiin.