Kanta-Häme

Miksi alueet pannaan kilpailemaan?

Valtio aikoo vauhdittaa alueiden kasvusuunnitelmia käynnistämällä ensimmäistä kertaa kasvuvyöhykekilpailun.

Mistä on kysymys, työ- ja elinkeinoministeriön neuvotteleva virkamies Olli Alho?

– Kysymme ehdotuksia siitä, mitä asioita vyöhykkeet olisivat valmiita viemään eteenpäin valtion kanssa. Ainakin Helsinki–Hämeenlinna–Tampere-vyöhyke (HHT) valmistelee ehdotusta ja todennäköisesti Turku–Pietari-akselilta tulee toinen.

Miten kasvuvyöhyke voi parantaa alueensa elivoimaa?

– HHT-vyöhykkeellä on tehty jo nyt paljon hyvää työtä. On pohdittu, miten esimerkiksi pendelöintiä voidaan helpottaa. Liikenne- ja viestintäministeriö on ollut työssä aktiivisesti mukana kehittämässä lippujärjestelmiä. Sen tyyppisiä ehdotuksia me nyt toivomme sisään.

– Me työ- ja elinkeinoministeriössä olemme kiinnostuneita mahdollisimman laajasta työssäkäyntialueesta. HHT:n kahden miljoonan ihmisen työssäkäyntialue on iso työvoimapooli, joka alkaa olla kiinnostava yritysten näkökulmasta.

Onko vastaavia vyöhykkeitä muuallakin?

– Perämeren kaaren suunnalla on tehty myös hyvää yhteistyötä. Siellä liikkuu ehkä määrältään vähemmän ihmisiä, mutta paljon tavaratonneja.

– Lounaisrannikolla on Turun, Uudenkaupungin, Rauman ja Porin Loura-yhteistyötä. Lisäksi toimintaansa on aloittelemassa Salpausselkä-vyöhyke ja jotain on ollut vireillä Savon suunnallakin.

Teette 1–2 parhaan kanssa sopimuksen. Millaisista summista on kyse?

– Meillä on käytössä kolmelle vuodelle yhteensä 15 miljoonaa euroa. Summassa ovat mukana myös suurten kaupunkien suorat kasvusopimukset eli ei tässä miljoonia jaeta vuositasolla kenellekään.

Miten nopealla aikataululla kisa polkaistaan käyntiin?

– Suhteellisen rivakasti. Tavoitteena on saada ehdotukset vielä tämän vuoden puolella.