Kanta-Häme

Miksi katetyömaalla on yhä nopeusrajoitus?

Moottoritien katetyömaalla edelleen jatkuva 70 kilometrin nopeusrajoitus ihmetyttää monia. Tie kun näyttää jo siltä, että baanaa pitkin voisi päästellä sataa.

Miksi nopeusrajoitusta ei ole nostettu sataan kilometriin tunnissa, projektipäällikkö Tero Haarajärvi Uudenmaan ely-keskuksesta?

– Liikenteenhallintajärjestelmissä on yhä tiettyjä puutteita. Esimerkiksi järjestelmä, joka havaitsee esimerkiksi väärästä suunnasta ajavat ajoneuvot, antaa vielä virheellisiä hälytyksiä. Tällaisia ulospäin näkymättömiä asioita vielä korjataan.

Milloin korjaukset ovat valmiit eli milloin katteen kohdalla saa taas ajaa satasta, tunnelihallinnoinnista vastaava kunnossapidon kehityspäällikkö Tapani Angervuori Uudenmaan ely-keskuksesta?

– Pelastusharjoitus järjestetään 4. syyskuuta. Sen jälkeen arvioidaan, onko puutteita ja ovatko ne sen verran vähäpätöisiä, että voimme tehdä liikennevirastolle esityksen nopeusrajoituksen nostosta.

Miksi seitsemänkympin rajoitus loppuu Helsinkiin ajettaessa heti tunnelin jälkeen, mutta jatkuu toisessa suunnassa melkein Tiiriöön saakka?

– Onko näin? Nopeus voisi kyllä palata normaaliksi myös pohjoisen suunnassa heti katteen jälkeen. Pitää tutkia asiaa.

Kaahataanko työmaa-alueella?

– Jotkut välittävät rajoituksista paremmin kuin toiset. (HäSa)

Päivän lehti

3.6.2020