Kanta-Häme

Miksi kaupunki ei vastaa?

Kuntalaisten ja järjestöjen palautteet, kehitysideat ja muistutukset kaupungille eivät aina kulje sutjakkaasti byrokratian rattaissa.

Myllymäen asukasyhdistys lähestyi kolmea lautakuntaa jo kolme vuotta sitten kirjeellä, jossa yhdistys ehdotti parannusehdotuksia koettuihin liikenneturvallisuuspulmiin. Kun vastausta ei kuulunut, yhdistys kyseli useaan otteeseen sen perään.

– Viimeksi alkuvuodesta soitin palvelujohtaja Timo Tuomolalle, joka pyysi lähettämään sähköpostin uudelleen. Tein työtä käskettyä, mutta vastausta ei ole vieläkään kuulunut, kertoo yhdistyksen puheenjohtaja Veijo Virtanen.

Hänen mukaansa hiljaisuus on kummallista senkin vuoksi, että ympäristö- ja rakennuslautakunnan puheenjohtaja, valtuutettu Pasi Vesala (sd.) oli mukana yhdistyksen liikenneillassa, jossa käydyn keskustelun pohjalta esitys tehtiin. Vesalan lautakunta oli lasten ja nuorten lautakunnan ja yhdyskuntalautakunnan ohella yksi yhdistyksen lähestymistä tahoista.

Virtanen muistuttaa, että asukasyhdistys edustaa laajaa kuntalaisjoukkoa, joten sen tekemät aloitteet tulisi ottaa vakavasti. Kaiken lisäksi yhdistyksen marraskuussa 2009 tekemät esitykset eivät tulisi edes kalliiksi.

– Kyse on töyssystä tai hidasteraidasta Jaakonkadulle, Rinnetien risteyksen korottamisesta sekä parista liikennemerkistä ja kadunvarsipysäköintipaikasta, Virtanen luettelee muutamia esimerkkejä.

Hän pohtii, ovatko isot hankkeet vieneet virkamiesten kaiken ajan, joten he eivät ehdi puuttua pienempiin esityksiin.

– Muuten olemme tehneet hyvää yhteistyötä kaupungin kanssa, mutta tämä liikenneturvallisuuden kehittäminen nyt jostain syystä tökkii. Ilmeisesti meillä on erilaiset intressit, Virtanen pohtii.

Muistutus katosi

Myöskään lakisääteinen muistutus ei aina löydä perille.

Renkolainen Harri Nieminen jätti elokuun lopussa Rengon palvelupisteeseen muistutuksen jalkansa loukanneen poikansa kohtelusta lastensuojelun ja terveydenhuollon asiakkaana. Ongelmana oli, että vastikään Lahdesta Hämeenlinnaan sijaishuollon myötä muuttanut poika ei saanut apua akuuttiin tapaturmaan terveysasemalta, koska tieto maistraatista ei ollut ehtinyt viikossa kaupungin järjestelmiin saakka.

Niemistä pompoteltiin pari päivää paikasta toiseen, kunnes hän lopulta sai pojalleen antibioottireseptin keskussairaalan päivystyksestä.

Tapauksen lisäksi Nieminen otti muistutuksessaan kantaa yhteistyön toimimattomuuteen Lahden ja Hämeenlinnan lastensuojeluviranomaisten kesken.

Lain mukaan hoitopaikan johtajan on selvitettävä muistutuksessa kerrottu asia alaistensa kanssa sekä vastattava muistutuksen tekijälle kohtuullisessa ajassa, noin kuukauden sisällä.

Kuitenkaan Nieminen ei ollut saanut minkäänlaista yhteydenottoa vielä marraskuun lopulla. Kun hän lopulta viime viikolla kyseli muistutuksen perään kaupungin sähköisen palautejärjestelmän kautta, lastensuojelupalvelujen päällikkö otti puhelimitse yhteyttä.

– Minulle ilmoitettiin, että paperilla Rengon palvelupisteeseen jätetty muistutus on kadonnut lastensuojelussa jonnekin, Nieminen ihmettelee. (HäSa)