Kanta-Häme

Miksi laboratorion ajanvarausnumero on maksullinen?

LUKIJAN AIHE

Fimlab Laboratoriot Oy tuottaa laboratoriopalveluita sekä laboratorioalan koulutusta ja tutkimusta Pirkanmaan, Kanta-Hämeen ja Keski-Suomen sairaanhoitopiirien julkisen terveydenhuollon tarpeisiin muun muassa Hämeenlinnan Terveyspalvelut -liikelaitokselle.

Ajanvaraus palveluun on mahdollista vain sähköisesti tai maksullisessa yritysnumerossa.

Miksi puhelimella varauksen tekeminen ei ole maksutonta, Fimlabin toimitusjohtaja Ari Miettinen?

– Fimlab ei peri asiakkailta ajanvarauksen puhelumaksuja.

Nettisivuillamme ilmoitetut maksut ovat teleoperaattorin määrittämiä hintoja, joiden suuruus riippuu siitä, soittaako asiakas numeroon lanka- vai matkapuhelimesta.

Kaikilla ei ole käytössään tietokonetta tai puhelinta. Eikö nykyinen varausjärjestelmä aseta ihmiset eriarvoiseen asemaan?

– Mihin tahansa yritykseen soitettaessa asiakas kustantaa joko paikallisen lankaverkkomaksun tai matkapuhelinmaksun.

Edellyttääkö tutkimuksiin pääseminen ajanvarausta?

– Ei edellytä.

Niin sanottuihin tavanomaisiin tutkimuksiin voi aina tulla vuoronumerolla, vaikka aikaa ei olisi etukäteen varannutkaan. Ainoastaan tiettyjä erityistutkimuksia tehdään tiettyinä aikoina tietyissä toimipisteissä, niihin aika on varattava etukäteen. Fimlab ei myöskään takaa, että palvelu olisi vuoronumerolla saapuvalle yhtä joutuisaa kuin ajan etukäteen varanneille.

Kuluttaja- ja kilpailuviraston mukaan yritysnumeroon soittavalle on kerrottava puhelun hintatiedot etukäteen.

Hinnan ilmoittaminen perustuu kuluttajansuojalain markkinointisäännöksiin, joiden mukaan kuluttajan taloudellisen turvallisuuden kannalta tarpeelliset tiedot on kerrottava.

(HäSa)

Päivän lehti

29.3.2020