Kanta-Häme

Miksi liikennemerkki on keskellä tietä?

Olympiakadulle on ilmestynyt liikennemerkki, joka ilmoittaa uuden jaetun kävely- ja pyörätien alkamisesta. Merkki on kummastuttanut lukijoita, sillä se puskee suoraan läpi asfaltista aivan pyöräkäytävän keskellä.

Linnan Infran katumestari Markus Lahtinen, miksi liikennemerkki on keskellä kevyen liikenteen väylää?

– Merkki on rakennussuunnitelman mukaisesti asennettu. Ei ole mitenkään epätavallista, että liikennemerkkejä laitetaan keskelle tietä. Onhan se kieltämättä vähän hassu ja sen olisi voinut sijoittaa tien reunaan viheralueelle. Meillä on myös standardit, joiden mukaan liikennemerkkiä ei saa sijoittaa liian lähelle ajorataakaan.

Eikö merkki aiheuta melkoisen törmäysriskin, kun katuvalotkaan eivät pala öisin?

– Liikennemerkin tolpassa on valkoinen heijastinnauha. Ei siihen kenenkään pitäisi törmätä. Lisäksi pyörä- ja kävelytien välinen viiva luo optisen harhan. Näyttää siltä, kuin tie olisi kapeampi kuin oikeasti onkaan.

Jos kevyen liikenteen väylän keskelle saa pystyttää liikennemerkin, niin saako autotielle?

– Ei kuulosta kauhean fiksulta kysymykseltä. Autotielle voidaan laittaa väliaikaisia liikennemerkkejä betoniporsaisiin esimerkiksi tietyön ajaksi. On silti yleisempää, että merkki on kevyen liikenteen väylällä. Esimerkiksi Hämeentien ja Viipurintien risteyksessä on pysähtymiskieltomerkki, joka on metrin kevyen liikenteen väylän puolella.

Jääkö liikennemerkki niille sijoilleen?

– Jos se on liikennemerkkisuunnitelman mukainen, se jää siihen. Meille on tullut palautetta kyseisestä merkistä, ja olemme siitä puhuneet.

Asiasta toiseen: miksi Turuntien ja Brahenkadun risteyksen uusi asfaltti kuorittiin maanantaina pois?

– Se ei ollut asfalttia vaan öljysoraa. Se oli väliaikainen ratkaisu, koska mittausvirheen vuoksi meillä ei ollut tarpeeksi asfalttia. Uusi asfaltti tulee maanantaina. HÄSA

Päivän lehti

6.6.2020