Kanta-Häme

Miksi Soneran nettiyhteydet pätkivät?

Hämeen Sanomien lukijat ovat valitelleet pätkivistä nettiyhteyksistä ja laajakaistaongelmista.

Soneran kuluttajatuotteiden johtaja Markus Lahtinen, missä vika?

– Meillähän on ollut käynnissä tämä mittava migraatiohanke, kun Aina Comin kuluttajatuotteet siirtyivät Soneralle. Siihen liittyen on voinut tulla paikallisia häiriöitä. Nyt kaapelilaajakaistat on siirretty Hämeenlinnassa Soneran verkkoon.

– Yksittäisissä tapauksissa on voinut olla päätelaitteisiin liittyviä vikoja. Toimintamalli on tietysti se, että asiakas ottaa yhteyttä meidän tekniseen asiakaspalveluun, ja sitä kautta viat on saatu korjattua.

Ihmisten havainnot ovat siis olleet oikeita?

– Häiriöitä on voinut olla ja erityisesti tähän projektiin liittyen.

Voiko laitteiden käyttäjä tietää, milloin vika on nettiyhteyksissä, milloin laajakaistassa?

– Kuluttaja ei välttämättä pysty sitä huomaamaan, mutta kannattaa lähteä liikkeelle siitä, että buuttaa modeemin. Eli ottaa virrat hetkeksi pois päältä ja laittaa takaisin. Iso osa ongelmista ratkeaa näin.

– Vikaa voi rajata sillä tavalla, että kokeilee, toimivatko yhteydet eri laitteilla, tietokoneella, tabletilla ja puhelimella.

– Joskus loppukäyttäjä ei kerta kaikkiaan pysty tekemään mitään, kun ongelmat liittyvät verkkoon tai liittymään.

Onko toimivien nettiyhteyksien maailma utopia?

– Hämeenlinnan alueella investointeja on tehty eri teknologioiden osalta paljon liiketoimintakaupan yhteydessä. Totta kai tavoitetila on, että palvelut entisestään paranevat ja yhteys internetiin toimii moitteetta. Näen, että tämä tulee paranemaan. HÄSA

Päivän lehti

29.3.2020