Kanta-Häme

Pormestari Lauri Lyly, miksi tamperelaiset pitävät sitkeästi kiinni maakuntakaavan vastaisesta radasta?

Tampereen pormestari Lauri Lyly: Molemmissa linjausvaihtoehdoissa Tampere–Helsinki-välin ratakapasiteetti lisääntyy ja radanvarsikuntien saavutettavuus paranee.
Tampereen pormestari Lauri Lyly ei osaa vielä arvioida, muodostuisiko uuden Tampere–Helsinki-radan tuoma vartin aikasäästö kohtuuttoman kalliiksi. Hänen mukaansa esiselvitys antaa vastauksen siihenkin kysymykseen. Kuva: Juhani Salo, arkisto

Tampereen pormestari Lauri Lyly (sd.), miksi te tamperelaiset pidätte sitkeästi kiinni uudesta suorasta ratalinjauksesta, vaikka Kanta-Hämeen maakuntakaava estää lain mukaan jo sen suunnittelun eikä Kanta-Häme aio missään tapauksessa muuttaa kaavaa?

– Tampere, niin kuin muutkin Suomi-rata-hankeyhtiöön mukaan lähtevät kunnat, sitoutuvat ensimmäisessä vaiheessa selvitykseen, jossa tutkitaan niin nykyistä päärataa myötäilevä kuin uusi ratalinjausvaihtoehto. Tästä pidämme kiinni.

Ajatteletteko, että jos hankeyhtiön yhtiökokous aikanaan valitsee oikoratalinjauksen, valtio kävelee jollain lakimuutoksella kantahämäläisten tahdon ja maakuntakaavan yli?

– Hankeyhtiö ei yksin asiaa päätä. Hallituksen talouspoliittinen ministeriövaliokunta linjasi 3. maaliskuuta, että Suomen valtion kanta valittavaan suunnitteluratkaisuun käsitellään ja muodostetaan talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa esiselvityksen valmistumisen jälkeen. Käytännössä vuoropuhelua ja poliittista keskustelua tullaan varmasti käymään ennen ratkaisua.

Mitkä ovat mielestäsi uuden suoran radan edut verrattuna nykyiseen pääratalinjaukseen?

– Tässä vaiheessa tarkkaa tietoa tästä ei ole. Juuri sen vuoksi selvitys tehdään. On perusteltua, että viiden miljardin investointi perustuu riittävään tietoon eri vaihtoehtojen hyödyistä, haitoista ja muista vaikutuksista.

Uusi ratalinjaus jättäisi radanvarsikaupungit ja -kunnat pysyvästi väliinputoajiksi. Miksi ihmeessä kasvumahdollisuudet pitäisi keskittää ratalinjauksenkin avulla entistä vahvemmin Helsinkiin ja Tampereelle?

– Molemmissa vaihtoehdoissa Tampere–Helsinki-välin ratakapasiteetti lisääntyy oleellisesti ja siten radanvarsikuntien saavutettavuus paranee. Käytännössä kuntiin ja kaupunkeihin pysähtyvää junaliikennettä on mahdollisuus lisätä. Myös nykyinen päärata on joka tapauksessa kunnostettava.

Kahden eri linjausvaihtoehdon selvittäminen lykkää yleissuunnittelun aloittamisen vuoteen 2022 ja radan rakentamisen EU:n seuraavan rahoituskauden (2021–2028) ulkopuolelle. Samalla takamatka Turun tunnin junaan kasvaa. Miten tässä nyt näin kävi?

– Tampereenkin tavoite on, että tuleva suunnitteluprosessi etenee ripeästi. Tässä ollaan ennen kaikkea suunnittelemassa parasta ratkaisua välille Helsinki–Tampere eikä kilpailemassa Turun tunnin junan kanssa. Nyt tehtävä esiselvitys on hyödyksi myös tässä myöhemmin tulevassa suunnittelutyössä.

Olet linjannut, että Tampereelta pitää tulevaisuudessa päästä junalla tunnissa lentoaseman kautta Helsinkiin. Eikö uuden radan tuoma vartin aikasäästö muodostuisi kohtuuttoman kalliiksi, kun se merkitsisi miljardiluokan lisälaskua ja koko ratahankkeen venymistä yhä kaukaisempaan tulevaisuuteen?

– Tämäkin on kysymys, johon tulevassa selvityksessä saadaan vastaus.

Kritisoit hiljattain Taloustutkimuksen selvitystä, jonka mukaan ”tunnin juna” hyödyttäisi vain harvoja verrattuna nykyisen pääradan kunnostamiseen. Aikooko Tampere kenties teettää oman selvityksensä, joka kumoaisi Taloustutkimuksen selvityksen tulokset?

– Tampere ei ole teettämässä omaa selvitystä.

Uutta suoraa ratalinjausta on toivottu lähinnä Tampereella. Onko tämän vaihtoehdon hengissäpysymiseen vaikuttanut se, että pääministeri, ex-liikenneministeri Sanna Marin (sd.) on tamperelainen?

– Kaikki Suomi-rata-hankeyhtiöön lähtevät tahot ovat sitoutuneet kahden vaihtoehdon selvitykseen. Ei vain Tampere.

Onko Tampere täysillä mukana Suomi-ratahankkeessa siinäkin tapauksessa, että valtio päättää esiselvityksen valmistuttua haudata uuden suoran ”tunnin junan” ja lyödä paukut nykyisen pääradan parantamiseen?

– Tampere on sitoutumassa – mikäli valtuusto 16. maaliskuuta näin päättää – koko suunnitteluvaiheen hankeyhtiöön. Tampereella ei ole exit-mahdollisuutta, eikä sitä ole haluttukaan. HÄSA

Sano suoraan -sarjassa tentataan poliitikkoja ja muita ajankohtaisia haastateltavia siekailemattoman suorilla kysymyksillä. Lauri Lyly vastasi tämän jutun kysymyksiin poikkeuksellisesti sähköpostitse.

Lue myös: Jan Vapaavuori torjuu huhun yrityksestä syrjäyttää Kanta-Hämeen maakuntakaava uuden ”tunnin junan” tieltä

Päivän lehti

15.7.2020