Kanta-Häme

Miksi venesatama määrää asiakkaita?

Veneilijä lähetti Hämeen Sanomiin Sotkanranta oy:n vuoden 2017 laituripaikkasopimuksen. Sopimuksessa kehotetaan, että satamasta laituripaikan ottava veneilijä käyttää ainoastaan satamayrityksen ja sen yhteistyökumppaneiden palveluja.

Sopimuksessa lukee jos kuitenkin veneilijä haluaa viedä veneensä muualle kilpailijan talvisäilöön tai huoltoon, laituripaikkasopimus Sotkanrannassa päättyy.


Satamayrittäjä Pekka Tammela, oletteko varmistaneet, että voitte velvoittaa asiakkaita tällä tavalla? 
– Ei sitä ole sen enempää varmistettu. Satama on rakennettu yksityisin varoin, ja jos joku kilpaileva yritys tulee valmiiseen pöytään, niin eihän se tietenkään ole kauhean mukavaa.

Miksi Sotkanranta rajoittaa, kenen palveluja laituripaikasta maksavat veneilijät saavat käyttää?
– Meillä on ollut vuosien varrella asiakkaita, jotka ottavat vain hyvän laituripaikan vastaan mutta kaikki muut palvelut ostetaan muualta, vaikka niitä tarjottaisiin satamassa. Tässä on kyseessä närkästyminen siitä.

Eikö ole jokaisen oikeus ostaa palvelut sieltä mistä haluaa? 
– Eihän siinä mitään. Se vain voi seuraavana kesänä olla, että laituripaikkaa ei uusita.


Valitsetteko siis asiakkaanne sen mukaan, missä hän huollattaa veneensä? 
– Kyllä firma voi asiakkaansa valita.


Jos veneilijä käyttää muita palveluntarjoajia kuin Sotkanrannan talvisäilytystä tai yhteistyökumppaneidenne huoltoa, häädättekö hänen veneensä laiturista?
– Ei se siitä lähde. On asiakkaita, jotka ovat yliviivanneet sopimuksen viimeisen lauseen. Heillä vene on yleensä talvisäilössä omassa hallissa, eikä lauseke heitä edes koske. Jos yksittäinen asiakas tuntee oikeuttaan loukatuksi, voidaan siitä aina keskustella.

Sotkanrannassa on talvisäilytys- ja laituripaikat noin sadalle veneelle. Sataman markkinoidaan soveltuvan myös suuremman syväyksen vaativille veneille. Tammelan mukaan kaikki laituripaikat on jo varattu ensi kesän ajaksi. HÄSA

Päivän lehti

25.11.2020

Fingerpori

comic