Kanta-Häme

Milena Komulainen on Tervakosken tähtiopettaja

Tervakosken koulun opettajaa Milena Komulaista hymyilyttää, sillä hänen entiset oppilaansa kirjoittivat hänestä äskettäin haastattelun paikallislehteen, ja otsikossa puhuttiin ”tähtiopesta”.

Otsikko kertoo, että hän tekee työtään omalla tavallaan – ja tavalla, josta oppilaat pitävät.

Komulainen katsoo, että pitkä kokemus on tehnyt hänen työstään entistäkin mielekkäämpää ja oppilaslähtöisempää.

– Olen tehnyt tätä työtä jo kaksikymmentä vuotta eli niin kauan, että uskallan tehdä omalla laillani. Tosi harvoin enää avaan mitään ope-opasta, koska tiedän itse, mitä nämä oppilaat osaavat ja mitä heidän kanssaan kannattaa seuraavaksi tehdä.

Helsingin yliopiston OKL:stä vuonna 1995 valmistunut Komulainen työskenteli ensin Meilahden alakoulussa, mutta sitten ikänsä Helsingissä asunut nainen alkoi kaivata maaseudulle.

Perhe muuttikin Turenkiin, ja Milena sai opettajanviran Tervakosken alakoulusta vuonna 2003.

Komulainen ei halunnut työpaikkaa Turengista, jottei hänen tarvitsisi pyöriä samassa koulussa lastensa kanssa. Nyt molemmat lapset käyvät jo ilmaisutaidon lukiota Tampereella, mutta Komulainen opettaa yhä Tervakoskella.

– Olen viihtynyt tässä koulussa erinomaisesti, ja työmatkatkin sujuvat mukavasti kimppakyydillä.

Opinnoissaan Komulainen erikoistui äidinkieleen ja draamakasvatukseen. Äidinkieltä hän opettaakin erittäin mieluusti.

– Siinä aineessa voin olla avuksi kollegoillenikin.

Erityisen innostunut hän on lastenkirjallisuudesta. Komulaisen oppilaat lukevat kirjoja, siis ihan oikeita printtikirjoja.

– Haluan varmistaa sen, että jos kirjallisuudella ei ole lasten kotona roolia, niin ainakin täällä koulussa tulisi monenlaisia kirjallisuuskokemuksia.

Komulaisen tunneilla lähdetään siitä, että muumit, leijonamielet ja eemelit tulevat tutuiksi joka lapselle, mutta klassikoiden lisäksi tutustutaan myös hyviin uusiin kirjoihin.

Lukemisesta tehdään myös jännittävää. Joskus Komulainen sopii lasten kanssa, että tiettynä päivänä kouluun tuodaan tyynyt ja peitot. Sitten pulpettien alle tehdään majat, ja pimeässä luetaan otsalamppujen kanssa.

– Lapset tykkäävät ihan hirveästi siitä. He saavat valita itse, mitä majassa lukevat.

Esimerkiksi muumien lukeminen innostaa viides- ja kuudesluokkalaisia, jotka usein tuntevat muumin vain animaatiosarjasta.

– He ovat ihan fiiliksissä, kun tajuavat, että tämä on se sama juttu, mitä he pienenä katsoivat, mutta tämä onkin Toven tarina eikä mikään japanilaisanimaatio.

Draama on yksi mieluisa tapa, jota Komulainen ja monet muut Tervakosken opettajat käyttävät opetuksessa.

– Tunneillani oppilaat voivat kirjoittaa omia draamatekstejä, mutta voin antaa raamit ja alkulähtökohdat myös valmiina.

Komulainen huomasi jo uransa alussa, että opettajan työn lisäksi hän haluaa myös kirjoittaa. Onnekseen hän huomasi Opettaja-lehdessä ilmoituksen, jossa haettiin oppimateriaalien kehittäjiä.

Hän ilmoittautui, pääsi haastatteluun sekä tekemään näytetöitä ja sai sitten paikan. Komulainen on työryhmän jäsenenä kirjoittanut ala-asteen äidinkieleen Kirjakuja-oppikirjasarjan ja historian opetukseen Ritari-nimisen oppikirjasarjan.

– Oppimateriaalimaailma on kyllä sellainen, että kun sille antaa pikkusormen, se vie mukanaan, Komulainen sanoo.

Oppikirjatyön kautta Komulainen pääsi myös opettamaan tulevia opettajia Helsingin OKL:ään. Hän on vetänyt lastenkirjallisuuskursseja opiskelijoille.

– On ollut hieno tehdä hommia näiden opiskelijoiden kanssa, koska he ovat niin täynnä intoa ja energiaa. HäSa

Päivän lehti

1.6.2020