Kanta-Häme Hämeenlinna

Millaista palautetta kaupunki on saanut palveluiden sähköistämisestä?

Hämeenlinnassa kehitetyn minunterveyteni.fi-palvelun sisällöt ovat päivittymässä kansallisella Omaolo-palvelulla. Kuva: Kuvakaappaus
Hämeenlinnassa kehitetyn minunterveyteni.fi-palvelun sisällöt ovat päivittymässä kansallisella Omaolo-palvelulla. Kuva: Kuvakaappaus

Hämeenlinnan kaupungin tavoitteena on, että kuntalaisella olisi mahdollisuus asioida sähköisesti kaikissa palveluissa vuoteen 2020 mennessä.

Ovatko kaikki palvelut sähköistettävissä, Hämeenlinnan kaupungin tietohallintojohtaja Jouni Jäkkö?

– En usko, että missään vaiheessa palvelut tulevat kokonaan sähköistymään. Aina tulee olemaan palveluja, joissa asiointi sujuu parhaiten ihmisten välisen kommunikoinnin kautta.

– Tällä hetkellä kaikki järjestelmät eivät tue sähköistä asiointia, tai tekevät sen vaikeaksi tai kalliiksi. Myös osa vanhemmista järjestelmistä ei mahdollista tiedon siirtämistä järjestelmästä toiseen.

Mitä kaupunkilaisille tärkeitä palveluja ei vielä ole sähköisesti saatavissa? Mitä nostaisit tärkeimmiksi?

– Selvityksessä on esimerkiksi terveydenhuollon potilaan ja henkilöstön välisen chatin käyttöönotto. Tällä hetkellä chat palvelee tunnistamattomia asiakkaita, joille voidaan tarjota vain yleistä palveluohjausta. Jos asiakas pystyy tunnistautumaan chattiin, häntä voidaan palvella myös henkilökohtaisesti.

– Suunnitteilla on myös pilotti, jossa etätapaamista kokeillaan erityisesti lapsille ja nuorille suunnatuissa palveluissa. Tapaaminen tapahtuisi videokuvan välityksellä.

– Hämeenlinnassa kehitetyn minunterveyteni.fi-palvelun sisällöt ovat päivittymässä kansallisella Omaolo-palvelulla esimerkiksi oirearvioiden osalta. Jatkossa Omaolon kautta voi tehdä esimerkiksi erilaisia määräaikais- ja hyvinvointitarkastuksia.

Mitä vastaat huoleen, että kaikilla ei ole vieläkään mahdollisuutta hoitaa asioitaan sähköisesti?

– Sähköinen asiointi on tällä hetkellä pääasiallisesti nykyisten palveluiden rinnalla. Aina järjestetään mahdollisuus hoitaa asioita myös kasvotusten.

Millaista palautetta kaupunki on saanut palveluiden sähköistämisestä?

– Pääosin positiivista. Enemmän tulee palautetta siitä, että emme ole ehtineet sähköistää palveluita riittävän nopeasti.

Mitä sähköisten palveluiden käyttäminen edellyttää kuntalaiselta?

– Aktivoitumista esimerkiksi Suomi.fi -palveluiden käyttöönotossa. Monet hakemus- ja päätösprosessit sidotaan näiden palveluiden yhteyteen. HäSa