Kanta-Häme

Minkä ikäisenä on oikea aika painaa jarrua?

Punaisia päin ajaminen, ajonopeuden hiljeneminen, hämäränäön heikkeneminen, reagointiajan piteneminen, ajoreittien unohtaminen…

Siinä muutamia varoitusmerkkejä siitä, että voisi olla oikea hetki luopua sekä ajokortista että autolla ajamisesta. Tilannetta eivät helpota muistisairaudet, monilla vanhuksilla päällä olevat, usein rankatkin lääkitykset sekä pelko sairauskohtauksista ajon aikana.

Varoitusmerkit tunnistaa myös Arja Harju, joka työskenteli 12 vuotta muistisairaiden kuntoutusohjaajana Kanta-Hämeen keskussairaalassa.

– Vanhukset pelkäävät tulla muistitutkimuksiin ajokortin menettämisen pelossa.

Harjun mukaan he eivät ymmärrä, että muistisairaus on hitaasti etenevä sairaus, joka aiheuttaa muun muassa hahmottamishäiriöitä.

– Näytetään vilkkua vasemmalle, vaikka ajetaankin oikealle. Ollaan eksyksissä, tai yhtäkkiä ei edes tiedetä, mihin ollaan ajamassa. Ja jos sattuu kolari, ei tajuta, että on itse syyllinen.

Monesti ongelmat huomaa ensimmäisenä puoliso, joka istuu ”pelkääjän paikalla”. Kynnys puuttua esimerkiksi aviomiehen ajotaitoihin voi olla korkea. Ja jos uskaltaa puuttua, syntyy väistämättä suukopua.

– Varsinkin miehille tämä on tosi kova pala. Perustellaan, että kyllä minä osaan ajaa, en ole koskaan tehnyt mitään rikkeitä ja olen ajanut niin ja niin monta vuotta, Arja Harju kuvailee.

Eläkkeellä olevan hämeenlinnalaispariskunnan 80-vuotias mies joutui muistisairauden vuoksi luopumaan ajokortistaan vuodenvaihteessa.

Hänen 73-vuotias vaimonsa kertoo, että miehen huomiokyky liikenteessä heikkeni. Kortti miehellä on ollut 60 vuotta.

– Ajaminen vaati aina toisen ihmisen mukana olon. Hän alkoi jarrutella aivan liian aikaisin, ja hänelle piti huomauttaa, että käänny tuosta ja tuosta.

Mies kävi ajotestissä, jonka perusteella hän olisi saanut kortin vielä vuodeksi, mutta yllättäen tulleen sairauden vuoksi geriatri antoi lopulta lausunnon ajokortin menettämisestä.

– Ajokortista luopuminen oli miehelle henkisesti kova paikka, mutta minulle helpotus. Ei tarvitse jännittää miten liikenteessä käy eikä minun olla vieressä opastamassa, rouva miettii.

Nyt pariskunta liikkuu asioimassa paljon kävellen.

– Reput selkään ja matkaan! Kunto on parantunut, rouva kertoo.

Leena Kanervo, 66, kertoo olevansa vielä täysin ajokunnossa, mutta hän oli saapunut ennakoivasti kuuntelemaan luentoa Ikääntynyt liikenteessä, jonka järjesti Kanta-Hämeen muistiyhdistys ry.

Kanervo painottaa, että jokaisen pitää omalta osaltaan huolehtia turvallisuudesta liikenteessä.

– Olen päättänyt, että kun olen vähän yli 70-vuotias, harkitsen ajokortista luopumista varmuuden vuoksi. Tosin eihän sitä tulevaisuudesta tiedä. Voi olla, että ajan vielä yli kahdeksankymppisenä, hän nauraa.

Kun ajokorttilaki uudistui vuonna 2013, sitä tiukennettiin niin, ettei 70-vuotias saisi ajokorttia yhtä helposti kuin ennen ja että se myönnettäisiin hänelle vain 2–5 vuodeksi kerrallaan.

Tällä pyrittiin ennaltaehkäisemään sitä, etteivät vanhukset tapa liikenteessä itseään eivätkä muita, sillä riskit kääntyvät 65 ikävuodesta alkaen huimaan nousuun.

Luentotilaisuudessa puhuneella Hämeen ammatti-instituutin liikenneopetuskeskuksen koulutussuunnittelijalla Jukka Syrénillä oli iäkkäille sekä hyviä että huonoja uutisia liittyen tuolloin tehtyyn ajokorttilain uudistukseen.

Hyvä uutinen: Monissa Euroopan valtioissa ajokorteissa on käytössä 05-koodisto, joka mahdollistaa iäkkäiden ihmisten autolla ajamisen, mutta tietyin rajoituksin. Huono uutinen: Koodisto ei ole käytössä Suomessa.

Ajo-oikeutta voi koodilla rajoittaa esimerkiksi lääketieteellisestä syystä, tai ajo on rajattu vain valoisaan aikaan.

Koodi voi rajata myös ajokilometrien määrää ajokortin haltijan asuinpaikasta lähtien tai oikeuttaa ajamaan vain tietyllä alueella.

Koodilla voidaan säädellä myös oikeutta kuljettaa matkustajia tai rajoittaa maksimiajonopeutta. Ajaminen voi olla sallittua esimerkiksi vain toisen ajokortin haltijan seurassa. Ja niin edelleen.

– Pitäisi ottaa taas kerran keskusteluun se, olisiko tämä koodisto syytä ottaa käyttöön myös Suomessa, koulutussuunnittelija Jukka Syrén esittää.

– Toki se vaatisi paljon koulutusta siitä, kuinka ikäihmisen ajotaito analysoidaan, hän lisää.