Kanta-Häme

Minne bussilla pääsee sunnuntaista eteenpäin?

1 Pieni numero, tärkeä linja

Uudessa järjestelmässä linjoja on yhteensä 12.

Linjat 1–5 ajavat joka päivä. Loput seitsemän linjaa (linjat 10–17) ajavat lähinnä arkipäivisin.

Yksi numero vastaa vain yhtä reittiä. Vanhojen linjojen muuttuvista reittivalinnoista on päästy uudessa reitistössä eroon. Muutamalla linjalla vanha numero säilyy, mutta varminta lienee suhtautua linjojen numerointiin kokonaan uutena asiana.

– Hyvä johtolanka numerojen suhteen on, että mitä pienempi numero, sen tärkeämpi linja, kertoo joukkoliikennekoordinaattori Maarit Kaartokallio.

Linjat 10 (Turenki – HML – Vähänummi – Parola) ja 11 (Loimalahti – Katinen – Katuma – Äikäälä) aloittavat liikennöinnin vasta elokuun 10. päivä koulujen alkaessa.

 

2 Kolmen kunnan bussilinja

Uudistuksen myötä etelästä pohjoiseen ja pohjoisesta etelään alkaa kulkea kaksi kolmen kunnan, Hattulan, Hämeenlinnan ja Janakkalan alueella kulkevaa linjaa.

Linja 5 kulkee Turengista Hämeenlinnan ja Parolan kautta Parolannummelle. Linja 10 puolestaan kulkee kouluvuoden aikana Turengista Hämeenlinnan ja Vähänummen kautta Parolaan.

– Pohjoinen–etelä -akseli oli linjaston lähtökohta. Näiden linjojen varrella on paljon asukkaita ja useita työpaikka-alueita, Kaartokallio kertoo.

 

3 Itä–Länsi

Linjaston toisen rungon muodostavat linjat 1 ja 3, jotka kulkevat Loimalahdesta ja Hirsimäestä Ruununmyllylle, Kukoistensyrjään ja Harvoilanmäkeen. Linjoilla on lännessä Loimalahdessa yhteinen päätepysäkki, mutta siitä ne lähtevät eri reiteille.

– Hiljaiseen aikaan vuorovälin ollessa tunnin sama bussi vaihtaa Loimalahdessa linjalta toiselle, joten käytännössä tuolloin voi vaihtaa kätevästi linjaa auton vaihtumatta, Kaartokallio sanoo.

 

4 Uudet alueet

Uusi reitistö ulottuu myös alueille, joilla bussiyhteyksiä ei ennen ole ollut.

– Esimerkiksi uusilla asuinalueilla Sampossa, Siirissä ja Tarvasmäessä bussipalveluita on odoteltu jo jonkin aikaa, Kaartokallio kertoo.

Myös Miemala on uudessa järjestelmässä bussiyhteyden päässä.

Asuinalueiden lisäksi bussilla pääsee nyt myös paremmin Moreenin-työssäkäyntialueelle, jossa on yli 1 000 työpaikkaa.

 

Palautetta kaivataan edelleen

Kaartokallio korostaa, että linjaston ja etenkin aikataulujen toimivuudesta toivotaan kaupunkilaisilta palautetta kesän aikana. Aikatauluissa busseja on pyritty esimerkiksi osalla linjoista sovittamaan juna-aikatauluihin.

Tärkeää on myös kuljettajilta saatava palaute.

– Osa matkoista on myös uudessa järjestelmässä vaihdollisia, mutta uuden Waltti-matkakortin myötä vaihtaminen on maksutonta tietyllä aikavälillä.

Ensi talven aikatauluja ei ole mahdollisten muutosten takia vielä painettu.

– Aikataulusuunnittelu on valtava palapeli, joten se vie myös valtavasti aikaa. Syksyyn on mahdollista tehdä hienosäätöä, mutta koko palapeliä ei voi aloittaa nollasta.

Kaartokallion mukaan pysäkkitaulut on vaihdettu toukokuun aikana uusiin, joten sunnuntaisen muutoksen jälkeen niiden pitäisi olla ajantasaisia.

– Mitään nopeita muutoksia linjoihin tuskin tullaan tekemään. Ihmisiltä menee varmasti aikaa opetella uusi järjestelmä, joten emme halua sekoittaa heitä entisestään. Häsa

Lisää uudistuksesta kaupungin nettisivuilta: http://www.hameenlinna.fi/Palvelut/joukkoliikenne/Tiedotteet—Joukkoliikenne/Bussilinjasto-uudistuu-sunnuntaina-462017/

Hämeenlinnan joukkoliikenteen reittiopas löytyy osoitteesta https://reittiopas.hameenlinna.fi/

Päivän lehti

2.6.2020