Kanta-Häme

Minne unohtuivat Vanerin tasoristeyksen silta ja tunneli?

Hämeenlinnan kaupunki selvitti 2010-luvun taitteessa aktiivisesti Sairionrannan tasoristeyksen turvallisuusongelmaa. Tarkoituksena oli rakentaa vaaralliseen tasoristeykseen joko ylitys tai alitus.

Aiheesta järjestettiin suunnittelukilpailukin, mutta sen jälkeen ei ole tapahtunut mitään.

Tilaajajohtaja Päivi Saloranta, mitä asialle kuuluu? Onko se vain jäänyt odottamaan aikaa parempaa?

– Asia on juuri näin. Se jäi aikoinaan taloudellisista syistä toteuttamatta. Silloin todettiin, ettei kumpaankaan vaihtoehtoon ole rahoja. Ja vielä huonommaltahan tilanne nyt tuntuu.

Millaisia tuloksia suunnittelukilpailu toi?

– Todettiin, että ylikulkusiltaa on vaikea sovittaa maisemaan, koska siitä tulee väkisinkin todella korkea. Alituskaan ei ole helppo maisemallisesti, koska siihen tulisi todella pitkät rampit. Teknisesti se on kuitenkin mahdollista toteuttaa myös alikulkuna.

Vuonna 2009 arvioitiin, että tunnelivaihtoehto tulisi maksamaan 1,3 miljoonaa euroa ja silta 700 000 euroa. Ovatko hinnat viidessä vuodessa nousseet?

– Varmaan pitäisi päivittää, todennäköisesti on vähän tullut lisää. Mutta suuruusluokka ja keskinäinen hintasuhde on edelleen sama eli alitus on selvästi kalliimpi.

Ratahallintokeskus lupaili aikoinaan osallistuvansa mahdollisen sillan kustannuksiin noin kolmasosalla. Ilmeisesti sieltäkään päin ei ole sittemmin kuulunut mitään?

– Ei tunnu siltä, että siellä olisi kovasti intoa tehdä tänne maakuntiin mitään.

Onko asia siis kokonaan haudattu?

– Ei sitä unohdettu ole, mutta asia ei ole noussut erityisesti esille.

– Jos se päätetään myöhemmin toteuttaa, varmaan sitäkin pitää arvioida uudestaan, mikä ratkaisu siihen valitaan. Tekniikka ja mahdollisuudet kehittyvät koko ajan. (HäSa)