Kanta-Häme

Mirka Soinikoski pääsi ainoana kantahämäläisenä tärkeään liikennejärjestelmäryhmään – Katso kokoonpano

Parlamentaarisessa ohjausryhmässä linjataan tulevat liikennehankkeet ja niiden rahoitusohjelma. Komiteaan riitti tunkua. Päivi Räsänen (kd.) on päätymässä varajäseneksi.
Hämeenlinnalainen Mirka Soinikoski (vihr.) edustaa Kanta-Hämettä valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman ohjausryhmässä. Kuva: Pekka Rautiainen
Hämeenlinnalainen Mirka Soinikoski (vihr.) edustaa Kanta-Hämettä valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman ohjausryhmässä. Kuva: Pekka Rautiainen

Hämeenlinnalainen Mirka Soinikoski (vihr.) on ainoa kantahämäläinen kansanedustaja, joka pääsee varsinaiseksi jäseneksi valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman parlamentaariseen ohjausryhmään.

Ryhmä valmistelee ensi kesään mennessä 12-vuotisen suunnitelman, joka pitää sisällään muun muassa isojen raide- ja tiehankkeiden toteutusjärjestyksen ja niitä koskevan valtion rahoitusohjelman.

Hämeen Sanomat selvitti jo etukäteen puolueiden henkilövalinnat, jotka vahvistetaan virallisesti ensi viikolla.

Yksi Päijät-Hämeestä, yksi Pirkanmaalta

SDP:tä komiteassa edustavat Suna Kymäläinen Etelä-Karjalasta ja Raimo Piirainen Kainuusta, perussuomalaisia Sheikki Laakso Kymenlaaksosta ja Jari Ronkainen Päijät-Hämeestä ja kokoomusta Markku Eestilä Pohjois-Savosta ja Anna-Kaisa Ikonen Pirkanmaalta.

Keskustasta ohjausryhmään valittiin Ari Torniainen Etelä-Karjalasta ja Antti Rantakangas Pohjois-Pohjanmaalta, vasemmistoliitosta Merja Kyllönen Kainuusta ja vihreistä siis Mirka Soinikoski.

Kristillisdemokraateista ryhmään ollaan istuttamassa Antero Laukkasta Uudeltamaalta. Paikasta niin ikään kiinnostunut eduskuntaryhmän puheenjohtaja, riihimäkeläinen Päivi Räsänen tosin viestitti lauantaina, että asia on vielä ”hiukan auki”. Räsänen on näillä näkymin jäämässä ohjausryhmän varajäseneksi.

Räsäsen lisäksi varajäseniksi ovat lähdössä Seppo Eskelinen (sd.) Pohjois-Karjalasta, Jussi Wihonen (ps.) Pohjois-Karjalasta, Ilkka Kanerva (kok.) Varsinais-Suomesta, Eeva Kalli (kesk.) Satakunnasta, Mari Holopainen (vihr.) Uudeltamaalta ja Juho Kautto (vas.) Keski-Suomesta.

Luvassa kovaa aluepoliittista vääntöä

Liikenneryhmään on riittänyt tunkua. Siihen pyrki muun muassa kevään eduskuntavaalien Hämeen äänikuningatar Lulu Ranne (ps.).

Luvassa on tiukkaa aluepoliittista vääntöä, kun ryhmään valitut kansanedustajat yrittävät pitää omien alueidensa puolia.

Myös vihreissä komiteapaikka kiinnosti useita muitakin kansanedustajia, kertoo Mirka Soinikoski.

– Jos nopeat junat todetaan vaikuttavuusarvion jälkeen kannattaviksi tällä välillä, nekin pitää saada pysähtymään Kanta-Hämeessä, hän sanoo.

Soinikoski toivoo, että Suomi-ratahankeen tuleva ratalinjauskin tuodaan ohjausryhmään.

– Emme kuitenkaan keskity vain juniin. Myös teiden ja siltojen, oikeastaan koko liikenneinfran ja väyläverkoston korjausvelka on merkittävä, ainakin pari miljardia, hän huomauttaa.

– Ajatuksena on saada laaja-alainen kokonaiskuva maan väyläverkostosta ja luoda pitkäjänteistä vakautta tähän asti aika poukkoilevaan liikennejärjestelmäpolitiikkaan ja korjausrahojen käyttöön.

Komitean työ nivoutuu tiiviisti myös hallituksen liikennettä koskeviin päästövähennnystavoitteisiin. HÄSA

12-vuotinen toimenpide- ja rahoitusohjelma

Valtakunnallinen liikennejärjestelmäsuunnitelma sisältää 12-vuotisen toimenpideohjelman ja hankkeisiin liittyvän valtion rahoitusohjelman.

Rinteen hallitus on siirtänyt merkittävimmät liikennehankeratkaisut suunnitelmaa valmistelevaan parlamentaariseen ryhmään.

Suunnitelman laatimista ohjaavat liikennejärjestelmästä ja maanteistä annettu laki sekä keväällä hyväksytty valtioneuvoston selonteko valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelusta.

Valmistelusta vastaa liikenne- ja viestintäministeriö. Valtioneuvosto hyväksyy suunnitelman ensi kesään mennessä.