Kanta-Häme

Mistä Danske Bankin tietoturvavaroituksessa on kysymys?

Hämeen Sanomien lukija on käynyt maksamassa laskuja pankissa, jolloin kone on antanut tietoturvavaroituksen. Tätä on tapahtunut useampia kertoja muutaman viikon aikana. Pankin henkilökunta on neuvonut vain klikkaamaan varoituksen pois.

Dansken Bankin viestintäassistentti Irja Kukkola, mistä tietoturvavaroituksessa on kysymys?

– Asiakas on varmaankin ollut meidän e-pisteen päätteellä, missä kirjaudutaan verkkopankkiin niin kuin päätteellä normaalisti kirjaudutaan. Meillä on aina välillä erilaisia tiedotteita verkkopankin kirjautumissivulla. Sinne laitetaan varoitus, jos liikkeellä on pankkitunnuksien kalasteluyrityksiä.

Onko pankkitunnuksien kalastelua tapahtunut viime viikkoina erityisen paljon?

– Niitä on jatkuvasti. Esimerkiksi joulukuun alussa oli Osuuspankilla ja muillakin pankeilla uudenlainen kalasteluyritys. Välillä yritetään sähköpostilla, välillä puhelimitse, nyt sellainen oli kotisivuilla. Ainakin tällaisesta on varoitettu. Jos yrityksiä tulee, yritämme aina neuvoa asiakkaita.

Laskujen maksaminen on kuitenkin varoituksista huolimatta turvallista?

– Verkkopankin käyttö ja laskujen maksu on turvallista. (HäSa)