Kanta-Häme

Mistä konsertti pölähti, Ismo Eskelinen?

Verkatehtaan ohjelmistoon on ilmestynyt uusi konsertti, ja millainen – vastikään klassisen albumin Emmalla Bach-levystään palkittu kitaristi Ismo Eskelinen ja kovassa nosteessa oleva yhdysvaltalaissyntyinen viulisti Karen Gomyo yhdessä lavalla.

Mistä tällainen konsertti Hämeenlinnaan pölähti, Ismo Eskelinen?

– Soitamme Karenin kanssa konsertin Dresdenin musiikkijuhlilla Saksassa, mutta harjoittelemme sitä ennen yhdessä Suomessa. Tuli mieleen, että olisi hauska soittaa ohjelma jossain ennen musiikkijuhlia, ja Verkatehdas tarttui ehdotukseen.

– Joskus tulee tällaisia tilanteita, että aikataulusta löytyykin tila esiintymiselle. Nyt löytyi, ja kun hausjärveläisenä olen hämäläinen, tuntui mukavalta ajatukselta soittaa Hämeenlinnassa.

Onko sinulla ja Karen Gomyolla pitkä yhteinen soittohistoria?

– Ei! Tapaamme harjoituksissa Suomessa ensimmäistä kertaa. Olemme pitäneet kyllä yhteyttä teknisillä apuvälineillä. Olemme toki jo harjoitelleet stemmojamme ja soolo-osuuksiamme itseksemme.

– Yhdistävä linkki on Dresdenin musiikkijuhlien taiteellinen johtaja Jan Vogler, jonka idea oli panna meidät soittamaan yhdessä. Tällä alalla tämä on aika tyypillinen tarina.

Miten päädyitte ohjelmistoonne, Paganiniin, Locatelliin, Giulianiin ja Vivaldiin?

– Dresdenissä teemana on ”kultainen 20-luku”, ja konserteissa esillä ovat eri vuosisatojen 20-luvut. Meillä on 1820-luku, johon on ympätty hieman 1720-lukua. Teeman sisällä saimme suunnitella ohjelmaa vapaasti.

Asut Hausjärvellä ja Karen Gomyo nykyään Sveitsissä. Kuinka hurjaa kiertämistä klassisen muusikon elämä on?

– Kyllähän se kiertolaisen elämää on, konserttien perässä täytyy mennä. Lähiaikoina soitan itse erityisesti Saksassa. Dresdenin jälkeen tulen Suomeen kesäfestareille, ja syksyllä on kaksikin eri Saksan-reissua. Taannoin esiinnyin New Yorkissa ja Lontoossa.

– Karenin kanssa meitä on jo buukattu esiintymään muuallekin kuin Dresdeniin.

Hämeenlinna saa siis konsertin ensiesityksen?

– Kyllä vain.

Miten voi luottaa siihen, että tuntemattomilla muusikoilla synkkaa yhteen?

– En lähtisi tekemään näin isoja juttuja kenenkään kanssa, jos en olisi vakuuttunut toisesta osapuolesta. Toisaalta, jos kokoonpano on isompi eivätkä ihmiset tunne toisiaan, voi olla vaikeampaa. Kamarimusiikissa hienoa on se, että sellaiset tilanteet voivat tuottaa intensiivisiä esityksiä. (HäSa)

Ismo Eskelinen, kitara, ja Karen Gomyo, viulu, Verkatehtaan Vanaja-salissa keskiviikkona 21.5. klo 19.

Päivän lehti

29.3.2020