Kanta-Häme

Mitä tapahtuu elokuville Netflixin ja muiden suoratoistopalveluiden vallatessa alaa?

Mikä on kappalemäärillä mitattuna Yhdysvaltojen suurin elokuvayhtiö?

Harva alan ulkopuolelta arvaa vastauksen. Se on Suomessakin toimiva elokuvien ja televisiosarjojen suoratoistopalvelu Netflix.

Viime vuonna se tuotti 50 elokuvaa, tämän vuoden tavoite on 80. Perinteisen jättistudion Warnerin käsistä lähtee 20 tuotantoa, Disneyltä puolet vähemmän.

Suoratoistopalvelut jakavat tuotantonsa suoraan netissä ilman teatterikierrosta.

Järjestelmä muokkaa elokuvien levitystä samalla tavalla kuin netti vähittäiskauppaa, kun kivijalkaliikkeet tutisevat kulutuskäytöksen mullistuessa. Teattereiden kohdalla murroksen mittakaava on vielä arvailua, mutta varmasti tulevaisuutta.

Perinteinen teatteri kilpailee elämyksellä. Suuri sali tekniikkoineen on ylivertainen puite etenkin spektaakkeleille.

Se myös maksaa. Suoratoistopalvelujen etu on kustannustehokkuus. Jakelu ja markkinointi on pilkkahintaista perinteiseen levitykseen verrattuna.

Tilaajan kuukausimaksut heiluvat kymmenen euron tienoilla palvelun kattavuudesta riippuen.

Halpa hinta ja laaja tarjonta ovat tuoneet suoratoistopalveluille valtavan asiakaskunnan.

Netflixillä on jo yli satamiljoonaa tilaajaa, ja luku kasvaa vauhdilla. Yhtiön yli kymmenenmiljardin euron liikevaihto ohitti jo Pohjoismaiden suurimman pankin Nordean ja lähestyy Nokiaa.

Asiakasmäärän ansiosta Netflixin omien elokuvien suhteelliset kustannukset pysyvät kurissa suuresta volyymista huolimatta.

Tuotannot koostuvat monen tason budjeteista. Valtaosa on halpatuotantoja, joista muut kuin tilaajat eivät tule koskaan kuulemaan pihaustakaan, mutta kaavailut sisältävät myös todella korkean profiilin tuotantoja. Martin Scorsesen yli sadan miljoonan mafiaeepoksen The Irishmanin pitäisi ilmestyä ensi vuonna.

Vaikka elokuvan paras paikka on oikea sali, muiden kuin teatterien kannalta kehitys on positiivista.

Produktioiden runsaus avaa työtilaisuuksia paljon isommalle joukolle tekijöitä kuin perinteisten studioiden hintavien ja haravalukuisten hittien kalastelu. Pienten budjettien elokuviin mahtuu muun muassa b-luokan komedioita, pienellä budjetilla tehtyjä kauhuelokuvia, kamaridraamaa, animaatioita ja dokumentteja.

Se luo pientuottajille aivan uuden markkinan.

Netflix tekee jo yhteistyötä niiden kanavana toimivien festivaalien kanssa. Torontosta Netflix poimi Mark Rason kehutun Kodakchromen, joka jäi vaille teatterilevitystä huolimatta isosta päätähdestä Ed Harrisista.

Erittäin suljetun alan kynnykset madaltuvat.

Myös katsojat hyötyvät kasvavasta tarjonnasta.

Suuri osa nettituotannoista saattaa olla huttua, mutta jokaiselle löytynee jotakin – myös laatua janoaville.

Netflixin dokumentit ovat keränneet tunnustusta Oscareita myöten. Yhtiö panostaa korealaisen Yeon Sang-hon kaltaisiin valtaviihteen karttamiin kulttiohjaajiin.

Tilaajamassa takaa marginaalisemmillekin elokuville kannattavan määrän yleisöä.

Asiakkaalle riittää, jos kohtalainen osa tarjonnasta tyydyttää. Koska samalla rahalla saa kattavan palvelun arkistoa myöten, tuotekohtainen hinta jää matalaksi.

Ajanvietteen ja elämysten kova kysyntä pitänee kaikki levitysmuodot hengissä. Ei televisiokaan tappanut teattereita, mutta niiden määrää se karsi. Vastaavan paineen luo suoratoisto. HÄSA

Päivän lehti

29.10.2020

Fingerpori

comic