Kanta-Häme

Miten katetunnelin kiinniolosta ilmoitetaan Paasikiventietä ajaville?

Moottoritien katetunnelin pohjoiseen vievä kaista on Hämeenlinnassa ollut viime aikoina usein suljettuna tunnelin katosta pudonneen eristelevyn ja asian tutkimisen vuoksi.

Kaupungin liikennesuunnittelija Minna Aakkula, miten sulkemisesta ilmoitetaan Paasikiventieltä Tampereen suuntaan rampille kääntyviä?

– Paasikiventiellä ei ole mitään muuttuvaa ohjausta – tai kiinteääkään – joka opastaisi kiertoreitille. Kun ramppi on suljettu, siinä kohtaa ihminen näkee, että sinne ei voi ajaa ja on ajettava jostain muualta.

Erään kuljettajan mukaan ryhmittymiskaistalla oli ollut vain esteenä vain kumitötsät estämässä sille pääsyn. Onko tämä nyt se keino, jolla kaupunki tilanteesta ilmoittaa?

– Kiinteää järjestelmää ei ole suunniteltu.

Miksi ei?

– En osaa sanoa, mitä tilanteita on käsitelty näitä varautumisasioita miettivässä työryhmässä, joka on nyt perustettu kaupunkiin.

Ryhmittymiskaista on todella lyhyt. Jos se on suljettu ja haluaa Tampereelle, joutuu äkkiä siirtymään neljä kaistaa oikealle Kaivokadulle, josta pääsee vanhalle rampille, vaikka tästäkään kaikki eivät tiedä. Eikö siinä voi aiheuttaa melkoisia vaaratilanteita?

– Toki, jos vaarallisesti lähtee kaistaa vaihtamaan. Matkaa voi jatkaa eteenpäin ja käydä kääntymässä ympäri ja vaihtaa reittiä.

Onko tässä tapahtunut suunnittelun kukkanen?

– Mikä olisi se toinen keino?

Pitäisikö jo kauemmas tehdä jokin vaihtuva näyttö?

– Se on kallista. Vaihtuvia liikennemerkkejä kyllä ja muuttuvaa opastusta, mutta ei muuttuvaa viitoitusta. Jokaisessa risteyksessä täytyisi päivystäjän käydä laittamassa teksti opasteiden päälle aina vanhalle Tampereen-rampille asti, eikä kaupungilla ole tällaista päivystystä.

– Kyllä autoilijan vain täytyy hiljentää ja reagoida ja itse etsiä vaihtoehtoinen reitti.

Onko kummastakaan suunnasta Paasikiventietä enää opasteita vaihtoehtoiselle ramppireitille Kaivokadun kautta?

– Ei. Se olisi aika hankala toteuttaa ja vaikea saada selkeästi osoitettua.

– Opastus menee uuden rampin kautta. Saaristenkadulle on tulossa määräysmerkkien eli sinisten nuolien lisäksi lisäviitoitusta tekstillä ohjaamaan kaistavalinnoissa.

Ilmeisesti on vain otettava kännykän GPS käyttöön?

– Melkeinpä näin. Kyllä navigaattori uuden reitin sieltä löytää.

– Ja hyvä puoli tässä on, että meillä ylipäätään on se toinen ramppi, ettemme ole yhden rampin varassa.

Tunneli oli suljettuna useaan otteeseen. Aiheutuiko ruuhkan lisäksi onnettomuuksia?

– En ole onnettomuuksista kuullut. Siellä oli hyvin paikalla liikenteenohjaajia. (HäSa)