Kanta-Häme

Mommilantie ja Sattulantie kunnostetaan – Urakasta tehdään päästölaskennat

Arkistokuva.

Mommilantiellä Lammilla ja Sattulantiellä Hattulassa alkaa asfaltointiurakka.

Sattulantien kunnostus alkaa heinäkuun lopussa. Mommilantien urakka käynnistyy myöhemmin, todennäköisesti syys- tai lokakuussa.

Mommilantielle tehdään lisäksi vaahtobitumistabilointia ja Sattulantielle hidasteita.

 

Rakennus- ja kiinteistökehitysalan yritys NCC voitti Kaakkois-Suomen ely-keskuksen urakan, jossa tiet päällystetään.

Tieurakka on erityinen, koska tilaaja pyytää urakan kohteilta päällystämisen hiilidioksidipäästöjen laskentaan vaikuttavia tietoja.

– Seuraamme säännöllisesti kulutuksia, eli paljonko meillä menee polttoainetta esimerkiksi autoihin, massan kuljetukseen ja asfalttityökoneisiin. NCC:n tuotepäällikkö Sara Väänänen kertoo.

Asfaltointiurakan arvo on noin miljoona euroa. Massamäärä on 10 000 tonnia. Massat valmistetaan Riihimäen asfalttitehtaalla.

 

Päästövaikutusten merkitys kasvaa, kun urakoita ratkaistaan tulevaisuudessa.

Ely-keskuksen päällystys- ja rakenteenparantamistöistä vastaava Tuomas Vasama sanoo, että toistaiseksi hankintalinjauksissa ei erityisesti painoteta päästökysymyksiä.

– Asfalttialalla on meneillään projekti, jossa kehitämme päästölaskentaohjelmaa, Vasama kertoo.

Vasaman mukaan tilanne kehittyy jollakin aikavälillä varmasti siihen, että rakennustuotteiden päästöjä aletaan ottaa huomioon jo hankintavaiheessa.

– Totta kai pyrimme huomioimaan ympäristönäkökohdat nykyisin mahdollisimman hyvin, Vasama toteaa.

 

Mommilantietä ja Sattulantietä asfaltoitaessa kiinnitetään huomiota muun muassa siihen, paljonko massan valmistuksessa kuluu polttoaineita, kiviainesta ja muita materiaaleja päällystettäviin teihin.

Digitaalisuutta käytetään hyväksi esimerkiksi polttoaineiden kulutusta seuratessa.

Väänäsen mukaan ajomatka asfalttitehtaalta kunnostettaville teille on merkittävä mittauskohde. HäSa

Päivän lehti

1.11.2020

Fingerpori

comic