Kanta-Häme Hämeenlinna

Suuri osa iäkkäistä ihmisistä on jäämässä digimaailman jalkoihin

Merkittävä osa suomalaisista ei osaa käyttää tietokonetta eikä älypuhelinta.

Ikääntyneet ihmiset jäävät yhä enemmän digitalisoituvan maailman jalkoihin. Kehitys rajoittaa ikäihmisten itsemääräämisoikeutta ja vaarantaa jopa kotona asumisen.

Raha-asioita on vaikea hoitaa hyvin ilman tietokonetta ja muita älylaitteita. Kuitenkin yli 55-vuotiaista 29 prosenttia kertoo, ettei osaa käyttää niitä.

– Mitä ikääntyneemmästä ihmisestä on kyse, sitä todennäköisempää on, että hän on tietoteknisesti syrjäytynyt, sanoo Eläkeläisliittojen etujärjestön Eetun sihteeri Matti Niiranen.

Rahaa nostetaan paljon kerralla

Kyse ei ole vain pankki- ja vakuutusasioiden hoitamisesta. Julkinen hallinto siirtää yhä enemmän asiointia sähköiseksi. Asiointi Kelaan, ajanvaraukset terveyspalveluihin ja rekisteröinnit pitäisi hoitaa sähköisesti.

– Kolme neljäsosaa iäkkäistä ihmisistä kokee, että heitä on kohdeltu toisen luokan kansalaisina, Niiranen kertoo.

Kyky käyttää pankkipalveluja on perusasia, jota ilman on vaikea pärjätä. Pankkien konttoreiden harveneminen ja palvelumaksut ovat suuri riesa iäkkäille ihmisille.

– Iäkkäät ihmiset joutuvat nostamaan kerralla paljon rahaa pankista, koska niiden palvelujen käyttäminen on niin vaikeaa, Niiranen sanoo.

Suuret summat rahaa taas ovat turvallisuusriski. Vanhukset, joilla on paljon käteistä, joutuvat helposti huijausten ja ryöstöjen uhriksi. Epärehelliset sukulaiset saattavat myös käyttää hyväkseen vanhuksia.

Lähiomaiset kertovat, että sukulainen on saattanut käydä vanhuksen kanssa pankissa nostamassa sieltä suuria summia rahaa. Pankit eivät ota vastuuta rahan nostoista, jotka sinänsä ovat laillisia.

– Olisi vaikea asia esimerkiksi pankin rajoittaa rahan nostamista. Kyse on ihmisten itsemääräämisoikeudesta.

– Iäkkäillä ihmisillä on oltava samat oikeudet kuin muillakin. Heidän on pystyttävä toimimaan kuten muutkin ihmiset.

Niiranen muistuttaa, että iäkkäät ihmiset eivät ole mikään homogeeninen joukko. Heidän oikeustoimiaan ei siten voi missään tapauksessa rajoittaa esimerkiksi iän perusteella.

Eetun tuoreen kyselytutkimuksen mukaan 28 prosenttia 80–84 -vuotiasta käyttää useita kertoja päivässä älypuhelinta. Yli kolmannes kertoo osaavansa käyttää älylaitettaan erittäin tai melko hyvin.

Parantavat turvallisuutta

– Älylaitteet ovat myös parantaneet ikäihmisten turvallisuutta, Niiranen muistuttaa.

Niiranen ei yksin moiti iäkkäiden ihmisten palveluja. Esimerkiksi pankkiala ja Kela ovat pyrkineet järjestämään palvelujaan niin, että kaikki kykenisivät pärjäämään. Pankit ovat myös satsanneet asiakkaiden koulutukseen.

– Tietotekniikan koulutusta ihmisille on lisättävä. Pitäisi myös saada vertaisohjaajia tukemaan iäkkäiden ihmisten taitoja.

Eläkeläisliittojen etujärjestö Eetu on kuuden eläkeläisliiton yhteistyöorganisaatio. Jäsenliittojen toiminnanjohtajat hoitavat vuorollaan järjestön sihteerin tehtäviä. Tällä hetkellä sihteerinä toimii Kansallisen senioriliiton toiminnanjohtaja Matti Niiranen. HÄSA

Ikääntyneet vaikeuksissa

Ikääntynyt ihminen on käynyt pankissa sukulaisensa kanssa ja nostanut kerralla tuhansia euroja rahaa. Omaiset ovat huomanneet, että rahat ovat kadonneet. Kukaan ei ota vastuuta.

Tytär käy iäkkään äitinsä kanssa hoitamassa tämän pankkiasioita. Uuden maksukortin kautta mennään heti ostoksille. Myyjä kehottaa antamaan pin-koodin.

”En minä sitä ole koskaan ennenkään muistanut.”

Isä kertoo tyttärelleen, että tilasi vanhaan rintamamiestaloonsa täyden putkiremontin. Remontin hinta ilmeisesti ylitti talon arvon.

Tilaus saatiin peruttua viimeisenä päivänä vedoten kuluttajasuojalain pykälään postimyynnistä.

Lapset löytävät kuolleiden vanhempiensa kotoa useita käyttämättömiä pölynimureita. Ne oli myyty kotimyynnissä monta kertaa kaupan hintaa korkeampaan hintaan.

Jos vanhus kykenee käyttämään verkkopankkiaan vain toisen ihmisen avustuksella, kuka kantaa vastuun.

Pankeissa ja eräissä oikeustoimissa voidaan tunnistautua vain passilla tai sirullisella henkilökortilla, jotka ovat maksullisia ja joilla on rajoitettu voimassaoloaika. Monet iäkkäät ihmiset eivät ole milloinkaan hankkineet passia.

Eläkeläinen, jolla ei ole vakuudeksi kelpaavaa omaisuutta ja vaatimaton eläke, ei saa helposti lainaa. Jopa luottokortti voidaan evätä.

Työikäisellä ja tietotekniikkaan tottuneella henkilöllä voi olla vaikeuksia Kelan sähköisten palvelujen käytössä. Entä henkilöllä, jolla on vähänkin puutteelliset tietotekniset taidot.

 

Rahapolitiikka syö vanhuksia

Menneinä aikoina talletuspankkitoiminta perustui siihen, että pankit lainasivat talletuksia ja saivat siten korkokatetta. Tuolloin pankit pitivät hyvää huolta iäkkäistä ihmisistä, joilla oli talletuksia. Eläkeläisille tarjottiin niin paljon kahvia, että välillä oli kutsuttava ambulanssi viemään heitä sairaalaan.

Nyt ohjauskorot ovat nollassa tai hieman pakkasella. Sääntely jopa rajoittaa pankkien omien talletusten lainaamista asiakkaille. Sitä pidetään likviditeettiriskinä.

Iäkkäistä ihmisistä on tullut myös nollakorkojen ja sääntelyn uhreja. Kylmä tosiasia on, että heidän talletuksillaan ei ole nyt juuri taloudellista arvoa pankeille. He ovat rahan lainaajinakin heikko ryhmä, johon ei satsata.

Pankkien välisessä kilpailussa jauhautuvat ihmiset, joille tietokoneen ja älypuhelinten käyttäminen on vaikeaa.

Päivän lehti

19.1.2020