Kanta-Häme

Moni puikkelehtii puomien ohitse

– Ei tästä mielellään lapsia yksin päästä kulkemaan. Varsinkin eka- tai tokaluokkalaisen ikäiset ovat liian nuoria ylittämään radan itsekseen, Rami Mantere toteaa.

Uimarannan suunnalta tulossa oleva Mantere on liikkeellä pyörällä lastensa Sakarin ja Siirin kanssa. Lapset kertovat kulkevansa vaaralliseksi moititun tasoristeyksen läpi kesällä muutaman kerran viikossa.

Tasoristeyksessä riittää kesäisin ruuhkaa, sillä viereinen uimaranta on hellepäivinä hyvin suosittu. Myös Sairionrannan uusi asuinalue ja lisääntynyt väkimäärä on tehnyt ylityspaikasta aiempaa käytetymmän.

Isä Mantere kertoo, että tasoristeyksen toiminnassa ei sinänsä ole ongelmaa. Kiireisimmät kulkijat eivät kuitenkaan aina malta odottaa, että juna on pyyhältänyt ohi ja puomit nousevat.

– Jos aikuiset näyttävät esimerkkiä puomit kiertämällä, niin lapset ottavat helposti oppia perässä.

Helsingin ja Tampereen välisellä rataosuudella tasoristeyksiä ei enää ole Sairionrantaa lukuun ottamatta, jos ratapihojen ja asemien huolto- ja siirtymäreitit jätetään laskuista.

Tasoristeyksen turvallisuutta selviteltiin aktiivisesti 2010-luvun taitteessa, jolloin kaupungin tarkoituksena oli rakennuttaa paikalle ylikulkusilta tai alikulkutunneli.

Aiheesta järjestettiin suunnittelukilpailu, mutta lopulta hanke jäi pöydälle taloudellisista syistä. Kustannusarviot liikkuivat tuolloin noin miljoonan euron tuntumassa.

Liikenneviraston Etelä-Suomen alueen rakentamisen aluepäällikkö Erkki Mäkelä kertoo, että enää viime vuosina asia ei ole ollut esillä.

– Ei meille ole kaupungin suunnalta vinkkiä tullut, että asiaa lähdettäisiin viemään eteenpäin. Kun kaupunki näkee, että heillä on varaa investoida, niin siinä tapauksessa ryhdymme neuvottelemaan asiasta.

Mäkelänkään mielestä tasoristeystä ei voi järin turvalliseksi kutsua.

– Vaikka nopeudet ovat sinänsä pieniä, niin kyllähän se vaarallinen on. Tasoristeyksessä näkee välillä ihan järkyttäviä ylityksiä.

Tasoristeyksiä on viime vuosina karsittu runsaasti Suomen rautateiden varsilta.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin erityisasiantuntija Kirsi Pajunen kertoo, että tasoristeysten määrä valtion rataverkossa oli vuodenvaihteessa vajaat 2900. Viime vuonna tasoristeyksiä poistettiin noin 60.

– Hämeenlinna on sellaista tyypillistä esimerkkiseutua, josta tasoristeyksiä on lähtenyt. Siellä liikkuu paljon nopeita junia, ja silloin edellytetään, että tasoristeyksiä ei saa olla.

Tasoristeysalueella raiteen suurin sallittu nopeus on 140 kilometriä tunnissa. Sairionrannassa nopeudet pysyvät kuitenkin alhaalla aseman läheisyyden takia.

Suomessa tasoristeysten määrä on eurooppalaisittain korkea. Vaikka määrä pienenee jatkuvasti, kaikkien tasoristeysten poistamiseen ei kuitenkaan pyritä.

– Se tulisi kalliiksi, ja kaikkiin paikkoihin ei ole edes mahdollista rakentaa yli- tai alikulkua tai ainakin se olisi hankalaa, Pajunen toteaa. HÄSA