Kanta-Häme

Moottoripyörää ei tarvitse katsastaa auton tavoin

Motoristit mulkoilevat visiiriensä alta Euroopan Unionin ehdotukselle moottoripyörien määräaikaiskatsastuksista. Nykyään moottoripyörät katsastetaan vain rekisteröitäessä.

Lisäksi moottoripyörä täytyy katsastaa, jos siihen on tehty muutoksia. Suomen Motoristit ry:stä (SMOTO) tunnustetaan, että tätä velvollisuutta laiminlyödään usein.

– Moottoripyöräilijä ei aina tiedä, täytyykö pyörä katsastaa esimerkiksi pakoputken vaihdon takia. Toisaalta katsastusmiehetkään eivät aina tiedä, mikä on sallittua ja mikä ei, sanoo SMOTO:n puheenjohtaja Sirpa Heiskanen.

Heiskasen mielestä nykyjärjestelmä on riittävä, kun poliisi vielä valvoo kaksipyöräisiä liikenteessä.

Poliisilla ei ole työkaluja valvontaan

Katsastuksen ulottamista kaksipyöräisiin on perusteltu liikenneturvallisuuden parantamisella. Heiskasen mukaan tutkimuksilla ei ole voitu osoittaa, että katsastaminen auttaisi asiaa.

– Moottoripyörän tekninen vika on äärimmäisen harvoin onnettomuuden aiheuttajana.

Vanhempi konstaapeli Jarno Alarotu valvoo liikennettä moottoripyörän selästä. Hänestä katsastukset lisäisivät liikenneturvallisuutta, kun rakenteluun tulisi valvontaa.

– Virittelyn kautta moottoripyöristä voi tulla vaarallisia laitteita.

Hänen mukaansa kaksipyöräisten valvonta ei ole aiheuttanut poliisille suurta työmäärää. Hän tosin lisää, ettei tien päällä ole valvontaan kunnon työkaluja.

Alarotu tietää, että katsastusta varten on helppo vaihtaa sallittu pakoputki ja ruuvata sen jälkeen tehokkaampi tilalle.

– Ei katsastus estä virittelyä, mutta vähentää sitä.

Uudistuksen myötä myös moottoripyörien päästöjä saataisiin mitattua.

Muutos koskisi myös mopoja ja peräkärryjä

Katsastusesitys koskisi myös alle 3 500 kilon perävaunuja ja mopoja.

– Mopot saattavat olla uskomattoman heikossa kunnossa. Moottoripyörät ovat sen sijaan olleet melko hyväkuntoisia. Itsekin tulee moottoripyörän selkään noustessa tarkastettua ajopelin kunto tarkemmin kuin autoon noustessa, Alarotu kommentoi.

Myös Heiskanen korostaa, että moottoripyörä pidetään kunnossa jo oman hengen takia.

– Viat ovat moottoripyörässä näkyvillä ja vaikuttavat ajettavuuteen, joten ne korjataan heti.

Tällä omavalvonnalla Heiskanen perustelee, miksi moottoripyöriä ei ole tarvetta katsastaa.

Motoristien mielestä katsastusala rikastuu

Hämeenlinnalainen Ari Stenberg ei näe katsastuspakkoa tarpeellisena.

– Ymmärrän kyllä intressin, sehän olisi melkoinen tulonsiirto harrastajilta katsastajille.

Suomessa on 240 000 rekisteröityä moottoripyörää ja mopoja toinen mokoma.

– Motoristit joutuisivat jonottamaan katsastukseen ajokauden aikana, Heiskanen arvioi.

Liikenne- ja viestintäministeriön yli-insinööri Maria Rautavirta muistuttaa, että nyt moottoripyörien valvonta menee poliisin kautta kaikkien verovaroista.

Hän lisää, että poliisin resurssit valvoa liikennettä ovat pienet.

SMOTO lobbaa katsastusesitystä vastaan. Järjestön mielestä pakollisten katsastusten sijaan täytyisi parantaa kuljettajakoulutusta, tiedotusta ja muutoskatsastusjärjestelmää. (HäSa)

Tuoreimpia artikkeleita