Kanta-Häme

Moottoripyöräkausi on käynnissä ja onnettomuudet kasvussa

Kun prätkäkausi alkaa, on teloilla olleen moottoripyörän keväthuollon lisäksi hyvä laittaa kuntoon myös kuljettajan ruostuneet ajo- ja käsittelytaidot.

– Vaikka perusosaaminen olisi hyvin hanskassa, hienosäätö unohtuu lihasmuistista talven aikana, ajokouluttaja Jyri Tengman kertoo Riihimäen ajoharjoittelukeskuksen radalla.

Onnettomuustilastoista käy ilmi kolme ajotaidollista puutetta, jotka jyräävät yli muiden.

– Ne ovat osaamattomuus kaarreajoissa, väistöissä ja jarrutuksissa.

Motojyskyn kouluttaja järjestää keväisin koulutusta niin aloittelijoille kuin ruosteenpoistokursseja kokeneemmille ketuille.

– Miksi esimerkiksi huippu-urheilijat treenaavat usein ja paljon, kun kerta osaavat jo hommansa? Herkkyyden vuoksi.

Myös moottoripyörän selässä täytyy olla hereillä, vaikka ajokilometrejä olisi takana kuinka paljon tahansa.

Käsittelytaidot korostuvat varsinkin yllättävissä tilanteissa.

– Joinain vuosina jopa 25 prosenttia onnettomuuksista on ollut eläinvahinkoja.

Toiset 25 prosenttia ovat kuskin itsensä aiheuttamia onnettomuuksia.

– 2000-luvulla uudeksi onnettomuusilmiöksi on kasvanut, että mopo karkailee käsistä keuliessa.

Kursseilla tuntumaa menopeliin palautetaan aina aluksi hitaalla ajolla.

– Jollei osaa ajaa hitaasti, ei onnistu kovaakaan ajaminen. Jarrutus, väistöt tai tiukka kaartaminen eivät onnistu, jos istuma-asento on väärä. Se on sellaista veitsi kurkulla ajamista.

Noin 47 vuotta moottoripyörän puikoissa viihtynyt Tengman on elävä esimerkki, ettei haavereilta voi välttyä kokeet kuskitkaan – edes kaupunkinopeuksissa.

– Vuonna 1997 vastaantuleva auto oli kääntymässä vasemmalle ja pysähtyi. Luulin, että se odotti meitä, mutta kääntyikin sitten eteen. Vauhtia oli 50 kilometriä tunnissa.

Tuloksena Tengmanin olkapäässä on keinonivel, niskasta löytyy titaania parin välilevyn tilalla, ja peukalo oli radoilla kiinni vuosien ajan onnettomuudesta.

Välillä liikenteessä näkee myös moottoripyöräilijöitä, jotka kaasuttavat kesätamineissa.

– Ihmisen evoluutio on jäänyt teknisestä kehityksestä sikäli jälkeen, että meidän sisuskalut eivät kestä kuin maksimissaan 60 tuntivauhdin törmäyksen.

Shortsit ja t-paita eivät kehoa kaatuessa suojaa. Jälki on rumaa.

– Oma nahka uudistuu todella hitaasti asvaltilla liukumisen jälkeen. Ajopuku on tärkeä.

Pahimmat vammat ovat pää- sekä rintakehä- ja selkärankavammoja, Tengman muistuttaa.

– Melkein kaikki muu on parannettavissa, paitsi isot sisäiset verenvuodot.

Helatorstaina Riihimäellä taitojaan 850-kuutioisella Yamahalla petrannut järvenpääläinen Sanna Vikström pitää ruosteenpoistokurssia tukitärkeänä.

Ajoharrastuksen hän löysi miehensä kautta kolme vuotta sitten.

– Hieman jännitti olla kyydissä kallistelijan roolissa. Hyppäsin puikkoihin ja selätin pelkoni, hän naurahtaa. HÄSA