Kanta-Häme Hämeenlinna

Moottoriradan säilölunta ei piiloteta sahanpurun alle

Tykkilumi on tuttu juttu Ahveniston moottoriradan ladulla. Ensi talvena sitä tykitetään erikseen kesän yli säilöttäväksi.

Hiihdon ystävät ilahtunevat tiedosta, että Ahveniston moottoriradan säilölumipaikan rakentaminen on aloitettu pienimuotoisella puuston ja pusikon siistimisellä.

Alueelle ei varsinaisesti rakenneta mitään. Ennemminkin kyse on puuston raivauksesta, maaperän muotoilusta ja siirrettävän maan levittämisestä lumen säilymistä edesauttaviksi penkereiksi.

Tavoitteena on, että ensi talvena tykkilunta tehtäisiin säilytettäväksi noin 6 000 kuutiometriä. Se riittää noin 1,5–2 kilometrin mittaiseen latuun.

 

Perinteinen tapa säilöä lunta läpi suven on peittää se sahanpuruilla. Moottoriradan välittömässä läheisyydessä tämä ei sovi, sillä kesäisin puru saattaisi levitä tuulen mukana radalle ja olla peräti vaaraksi moottoriurheilijoille.

Purun tilalle hankitaan suomalaiselta Snow Secure oy:ltä erityisesti lumen säilöntään tarkoitettua eristettä, joka on useamman kerran käytettävää. Yhtiö lupaa, että eristeen alle säilötystä lumesta sulaa tai haihtuu kesän aikana vain 5–10 prosenttia, kun perinteisellä purulla hävikki on 20–60 prosenttia.

 

Lumensäilytyspaikan rakennuskustannukset ovat noin 60 000 – 70 000 euroa ja lisäkuluja ladunpitoon säilölumen käyttö tuo noin 8000 euroa vuosittain.

Varhaistalven hiihtely ei siis suinkaan ole ilmaista, mutta onpa edes jotain takeita, että saadaan latu jota lykkiä. Nykytalvina ei voi luottaa riittäviin luomulumisateisiin.

 

 

 

 

 

 

Päivän lehti

29.9.2020

Fingerpori

comic