Kanta-Häme

Moottoritien huoltoaukkojen puomeja auotaan luvatta

Kolmosmoottoritien ajoratojen välisten huoltoaukkojen puomit eivät millään pysy kiinni Kanta-Hämeessä.

Alueen tiestöstä vastaavan Uudenmaan ely-keskuksen kunnossapitopäällikkö Pekka Rajala kertoo, että kun puomi suljetaan, noin viikon kuluessa joku käy sen avaamassa. Hänellä ei ole käsitystä, kuka ja miksi puomeja käy aukomassa ja jättämässä auki.

Pääkaupunkiseudulla puomit toimivat sähkömoottoreilla ja niiden toimintaa ohjataan liikennekeskuksesta. Pohjoisempana puomit ovat käsikäyttöisiä.

Rajalan mukaan tarkoitus on muuttaa kaikki puomit sähkökäyttöisiksi, jolloin niitä ei pääse ilkivaltaisesti aukomaan. Aikataulu on kuitenkin täysin auki.

– Puomien automatisointia mietitään yhdessä muiden liikenneturvallisuustoimien kanssa. Meillä ei ole erityistä puomirahaa, vaan kaikki turvallisuustoimet rahoitetaan samasta potista. Kiireisimmät asiat hoidetaan ensin, hän selvittää.

U-käännökset moottoritiellä ovat ehdottoman kiellettyjä ja hengenvaarallisia. Pekka Rajala sanoo, ettei hänelle itselleen tulisi mieleenkään yrittää sellaista.

Kaksi pahaa kolaria Kymenlaaksossa

Kymenlaaksossa Kotkan ja Haminan välisellä moottoritiellä ainakin kaksi autoilijaa on tänä kesänä ja syksynä yrittänyt U-käännöstä. Ensimmäisellä kerralla yrittäjä aiheutti kahden motoristin kuoleman, jälkimmäinen yrittäjä aiheutti yhden autoilijan hengenvaarallisen loukkaantumisen.

Kumpikin U-kääntyjä oli venäläinen, joka oli Kotkan satamasta tullessaan lähtenyt erehdyksessä väärään suuntaan. Kuolonkolarin aiheuttaja ajoi henkilöautoa, jonka kylkeen takaa tullut moottoripyöräilijä ajoi. Muutama viikko sitten U-käännöstä yritti rekka, jota päin ajoi henkilöauto.

Kymenlaakson ja Etelä-Karjalan alueen liikkuvan poliisin päällikkö Jari Strengell kertoo, ettei Kymenlaaksossa ole näyttöä suomalaiskuljettajien U-käännöksistä moottoritiellä.

– Partiomme eivät ole käännöksiä nähneet, eikä niistä ole tullut meille mitään ilmoituksia. En usko, että paikkakuntalaisilla on käännöksiin tarvetta, kun he tietävät minne ovat menossa ja miten sinne pääsee, hän sanoo.

Myöskään Hämeenlinnan poliisilla ei ole havaintoja U-käännöksistä moottoritiellä. Komisario Ilkka Iivarin mukaan niitä ei ole nähty eikä niistä ole ilmoitettu. Myöskään onnettomuuksia ei tiedetä tapahtuneen.

Sähköpuomit ovat aika kalliita

Kymenlaaksossa moottoritien kaikki huoltoaukot varustetaan kauko-ohjattavilla sähköisillä puomeilla.

Yksi puomilaite maksaa kymppitonnin verran. Sähköistys ja ohjainlaitteiden kaapelointi maksaa huoltoaukon sijainnista riippuen tonnista jopa 15 000 euroon.

Huoltoaukot on tarkoitettu hälytysajoneuvoille ja tienpidon autoille. Sähköisesti toimivia puomeja käytetään niin, että avaamista tarvitsevan ajoneuvon kuljettaja soittaa liikennekeskukseen, josta puomi avataan ja suljetaan. Mattimeikäläisten on turha pyydellä puomien avaamista.

Jotkut huoltoaukot on havaittu Kanta-Hämeessä havaittu turhiksi. Ne on suljettu kiinteällä kaiteella. (HäSa)

Päivän lehti

30.3.2020