Kanta-Häme

Moottoritien tunnelin korjaustyöt alkavat keskiviikkona

YIT Rakennus oy aloittaa  keskiviikkona moottoritien pohjoiseen vievän tunnelin katon korjaustyöt Hämeenlinnassa. Liikennejärjestelyjä tätä varten tehtiin jo eilen.

Työt kestävät arviolta kaksi viikkoa. YIT pulttaa ankkuripultein tunnelin katosta pudonneen palonsuojalaatan ja sen lisäksi irrotettujen laattojen tilalle uudet eristelevyt. Ne tulevat samalta saksalaisvalmistajalta kuin edellisetkin levyt, mutta ne ovat hieman ohuempia kuin aiemmat, noin viiden sentin paksuiset levyt.

Työt seis Goodmanin avajaisissa

Paasikiventieltä pohjoiseen vievä moottoritien ramppi, sen kiihdytyskaista sekä keskikaista on suljettu töiden ajaksi. Yksi kaista kolmesta on aina ajokäytössä.

Ramppi, kuten kaikki tunnelin kaistat, avataan kuitenkin liikenteelle ja korjaustyöt keskeytetään tunnelin päällä sijaitsevan kauppakeskus Goodmanin avajaisviikonlopuksi. Goodman avataan torstaina 30. lokakuuta.

Mikäli korjaustyöt ovat vielä tuolloin kesken, ne jatkuvat jälleen maanantaina 3. marraskuuta, ja ramppi ja tarvittavat kaistat suljetaan uudestaan.

Työt keskeytetään myös ensi viikonlopuksi viikonloppuliikenteen vuoksi. Kaksi ajokaistaa on käytössä perjantaista 24.10. puoliltapäivin aina varhaiseen maanantaiaamuun 27.10. Ramppi ja kiihdytyskaista pysyvät tulevana viikonvaihteena suljettuina.

Nopeusrajoitus alenee töiden ajaksi

Korjaustöiden ajaksi nopeusrajoitus on laskettu 50 kilometriin tunnissa.

Työt alkavat rampin kiihdytyskaistan puoleiselta reunalta. Kun se on saatu valmiiksi, työ siirtyy toiselle reunalle.

Kolmikaistaisen tien keskimmäinen kaista pysyy turvallisuussyistä suojavyöhykkeenä.

YIT Rakennus oy:n projektipäällikkö Timo Parikka kertoo, että korjaamaan joudutaan noin 60 levyä. Niistä joudutaan vielä repimään paloja pois ennen uusien asennusta.

Voiko eristelevyjen kappaleita pudota ohiajavien autojen päälle?

– Teemme väliin verhomaisen suojan, emmekä saa mennä liian lähelle liikennettä. Pystymme hallitsemaan tilanteen keskelle vapaaksi jäävällä kaistalla.

YIT:n omat turvallisuustarkastajat varmistavat tänään, että työmaa on turvallinen. Työtä tehdään nostimilla monien metrien korkeudessa.

Putoamisen syyn tutkinta kesken

Yksi, noin kaksi metriä pitkä ja noin 30-kiloinen eristelevy putosi tunnelin katosta valtatie 3:lle lauantaina 27. syyskuuta. Kukaan ei loukkaantunut onnettomuudessa.

Samalla viikolla tehdyssä tarkastuksessa levyissä oli havaittu halkeamia, mutta tilannetta ei pidetty vakavana. Heikosti kiinni olleita ja halkeilleita eristelevyjä irrotettiin onnettomuuden jälkeen noin 200 neliötä, mikä on noin viisi prosenttia tunnelin kattopinta-alasta.

Tunneli tutkittiin mahdollisen kannen liikkumisen varalta, mutta sellaista ei Timo Parikan mukaan ole tutkimuksissa havaittu.

Palonsuojalevyn putoamisen syyn tutkinta on vielä kesken. Sekä saksalainen valmistaja että VTT ovat tutkineet tunnelin kattorakenteita useaan eri otteeseen. Liikenneviraston kehittämispäällikkö Antti Rytkönen on aiemmin epäillyt, että putoaminen liittyisi laattojen kosteuselämiseen.

Eristelevyt on asennettu paikoilleen valumuotin pohjalle ja betoni valettu niiden päälle jo rakennustöiden alkuvaiheessa vuonna 2012. (HäSa)