Kanta-Häme

Moottoritietunnelin liikenteenohjaus ei toimi

Hämeenlinnan moottoritietunnelin liikenteenohjausjärjestelmä ei toimi kunnolla. Siksi tunnelin nopeusrajoituksen nostaminen kahdeksaankymppiin lykkäntyi jälleen perjantaina. Kauppakeskus Goodmanin alittavassa tunnelissa on nyt seitsemänkympin rajoitus. Nopeutta piti nostaa 1.3.

– Tunnelin turvajärjestelmissä on häikkää. Ne myös toimivat eri tavalla kuin kaikissa muissa tietunneleissa, kertoo Uudenmaan ely-keskuksen kunnossapidon kehittämispäällikkö Tapani Angervuori. Hän vastaa tunnelien turvallisuudesta ja toiminnasta.

Tunnelin sulkeminen uhkasi

Koko tunnelin käyttö on ollut rakentamisen jälkeen useita kertoja veitsenterällä, viimeksi pari viikkoa sitten.

Tukesin eli turvatekniikan keskuksen tarkastaja harkitsi vakavasti tunnelin sulkemista liikenteeltä siksi, että turvalaitteiden laitetilaan vuota ajoittain vettä. Vuotoja on ollut tunnelin rakentamisesta lähtien. Vesi ja laitetilan sähköt eivät ole kovin toivottu yhdistelmä.

– Haluamme välttää onnettomuudet ja tulipalot nimenomaan tunnelissa, Angervuori selvittää sulkemisajatuksia ja alhaista nopeusrajoitusta.

Rahan säästämisen ja kaupunkimaiseman takia tunneli esimerkiksi tehtiin niin matalaksi, ettei sinne mahdu savutuulettimia.

– Tunneli on riisuttu malli, Angervuori sanoo.

Punaiset valot päälle omia aikojaan

Liikenteenohjauslaitteet ovat yhteensopimattomia muiden tunneleiden laitteiden kanssa siksi, että tilausvaiheessa jonkun ammattitaito ei riittänyt.

Nyt järjestelmä joudutaan muuttamaan jälkikäteen ja eri hintaan sellaiseksi, että se toimii halutulla tavalla ja ohjauksesta vastaavien liikennekeskusten päivystäjät osaavat sitä käyttää.

Hämeenlinnan moottoritietunnelin ohjaus on Tampereen liikennekeskuksella. Varapaikkana on Helsinki. Järjestelmiä käyttäviä työntekijöitä on yhteensä kymmeniä.

Viimeksi tunnelin järjestelmä petti viikko sitten lauantaina, kun yhteen puomiin syttyivät omia aikojaan punaiset valot. Syytä ei ole saatu selville, mutta ilkivallasta ei ole kysymys.

Kaupunki maksaa viulut

Tunnelihankkeen osapuolet tapaavat Hämeenlinnassa 5.3. pohtiakseen tarvittavia toimia.

Liikenteenohjauslaitteet ovat Hämeenlinnan kaupungin vastuulla. Järjestelmän uudelleen ohjelmoinnista on tulossa yli kymppitonnin lasku. Kaupunki maksaa sopimuksen mukaan muutenkin 32 000 euroa vuodessa liikennevirastolle järjestelmän hoidosta.

Tapani Angervuoren mukaan Hämeenlinnan moottoritietunnelissa on tarkoitus ajaa talvisaikaan kahdeksaakymppiä ja kesällä satasta, kunhan ohjausjärjestelmä saadaan toimimaan. (HäSa)

Päivän lehti

1.6.2020