Kanta-Häme

Moottoritietunnelin pelastusharjoitus aiheutti ison ruuhkan

Liikenteen ohjaus kiertoteille ja savun poisto tunnelista osoittautuivat suurimmiksi pulmiksi keskiviikkona päivällä moottoritien tunnelissa Hämeenlinnassa järjestetyssä pelastusharjoituksessa. Moottoritie suljettiin harjoituksen ajaksi ja liikenne ohjattiin katetyömaan ohi katuverkkoa pitkin.

Autoilijoita raivostuttaneet jonot ulottuivat koko nelituntisen harjoituksen ajan etelästä tulevalla kaistalla kymppitien paikkeille ja pohjoisesta tulevalla kaistalla Tiiriöön.

– Harjoitus osoitti ennakko-odotuksiakin selvemmin, että kiertoteiden suunnittelu on tärkeätä. Tunnelin ohittaminen on haasteellista, kertoo pelastuspäällikkö Petri Talikka Kanta-Hämeen pelastuslaitoksesta.

Kolari, tulipalo ja palokoe

Harjoituksessa lavastettiin pohjoiseen johtavan ajoradan tunnelissa kolmen auton kolari, jossa yksi auto syttyi palamaan.

– Pelastustehtävä sinänsä oli varsin simppeli, mutta savunpoisto tunnelista osoittautui hankalaksi. Meillä oli käytössä kaksi tavallista tehokkaampaa tuuletinta, joiden avulla savunpoisto onnistui välttävästi. Kiinteitä tuulettimia tunneliin ei sen lyhyyden takia ole asennettu.

Etelään johtavan ajoradan tunnelissa VTT teki polttokokeen, jolla testattiin tunnelissa olevan palokuidun toimintaa. Kuidun tehtävänä on hälyttää, jos lämpötila alkaa nopeasti nousta tai jos se ylittää ennalta määrätyn tason.

– Kuitu toimi niin kuin pitikin, Talikka kertoo.

Tunnelien kaikki tärkeät rakenteet on suojattu palonsuojalevyillä, joten ne kestävät varsin pitkää ja kuumaa tulipaloa vaurioitumatta.

Viranomaiset harjoittelivat yhteistoimintaa

Harjoituksen keskeinen tavoite oli hioa viranomaisten yhteistyötä, jotta kaikki sujuisi mahdollisessa tositilanteessa parhaalla mahdollisella tavalla. Petri Talikan mukaan yhteistyö löytyikin hyvin ja paljon opittiin.

Mukana oli kaikkiaan viitisenkymmentä viranomaista, joista käytännön töissä olivat poliisit, pelastuslaitos, ensihoitajat sekä VTT. Muut seurasivat tilanteen kehitystä ja kirjasivat asioita muistiin. Harjoituksen antia pohditaan joukolla sitten, kun kukin taho on saanut omat kokemuksensa ja näkemyksensä arvioitua ja kirjattua.

Harjoitus oli lakisääteinen. Tunnelia ei ole voitu ottaa virallisesti liikennekäyttöön ennen sitä, vaikka se onkin ollut valmis ja käytössä jo jonkin aikaa. Todennäköisesti piakkoin myös kummastusta ja harmia aiheuttanut seitsemänkympin nopeusrajoituskin muuttuu takaisin sataseksi. (HäSa)