Kanta-Häme

Mopoauto ei tarvitse parkkikiekkoa

Tämänhetkinen tieliikennelaki ei edellytä mopoautolta parkkikiekkoa.

Joissakin kaupungeissa mopoautot ovat seisseet paikallaan koko päivänkin kiekotta, vaikka aikarajoitukset koskevat kaikkia ruutuihin parkeeraavia ajoneuvoja.

– Asiaan on tulossa muutos, mutta ei vielä muutamaan vuoteen, kertoo liikenneneuvos Kimmo Kiiski liikenneministeriöstä.

Mopoautojen pysäköintiä valvotaan tällä hetkellä valokuvaamalla pyöränventtiilien asento ja tulemalla katsomaan sallitun pysäköintiajan jälkeen, onko autoa liikutettu.

Pysäköinninvalvojien mukaan tämä vie suhteettomasti työaikaa.

Liikenneministeriössä on paraikaa käynnissä tieliikennelain kokonaisvaltainen remontti.

Mukana on parkkiajan todistamisvelvoite paitsi mopoautoille, myös esimerkiksi moottoripyörille, mönkijöille ja tietyntyyppisille avoautoille.

Nykyisenkaltainen pysäköintijärjestelmä tulee Kiisken mukaan muuttumaan radikaalisti.

– Perinteistä muovikiekkoa tai paperilippua on hankala saada pysymään ohjaustangossa tai pelkässä tuulilasissa. Digitekniikkaa hyödynnetään tulevaisuudessa huomattavasti enemmän.

Lakimuutos olisi tarkoitus saada eduskunnan käsiteltäväksi ensi vuoden loppupuolella.

Valmistelutyö on hidasta, sillä resurssit ovat riittämättömät.

– Työn alla on koko tieliikenteen säätelyn uudistaminen. Lakimuutokseen liittyy satoja läpikäytäviä pykäliä, ja yksittäisten muutosten tekeminen tarkoittaisi isoja määriä lisätöitä.

Liikenne koskettaa jokaisen suomalaisen elämää, kulkupelistä riippumatta. Tästä syystä Kiiski uskoo, että laki tulisi voimaan aikaisintaan kahden, kolmen vuoden kuluttua.

Myös pysäköinninvalvontaa halutaan automatisoida. Liikenneministerön edustajat kävivät tutustumassa Etelä-Koreaan, jossa valvonta oli täysin automatisoitua. Tienvarsipaikkojen sijaan autot pinotaan monikerroksisiin parkkitaloihin.

Kiiski uskoo, että sama onnistuisi myös Suomessa.

– Tekniikka ei ole kovin kallista eikä monimutkaista. Etävalvonta vapauttaisi resursseja samalla tavalla kuin esimerkiksi automatisoidut pysäköintitalot, joita maailmalla on jo yleisesti käytössä.

Tekniikka kehittyy muutamassakin vuodessa hurjaa vauhtia. Tämän vuoksi se on huomioitava myös nyt uudistettavassa lainsäädännössä.

Kiisken mukaan pysäköinninvalvonta Suomessa ei nykyisellään ole onnistunutta, sillä se herättää niin paljon tunteita.

– Valvonnan yksityistäminen aiheuttaa ongelmia. Pysäköinnin säännöt ovat monimutkaisia, eivätkä linjassa esimerkiksi muiden Pohjoismaiden kanssa.

Pysäköinninvalvonta on oikeusministeriön alaista toimintaa. HÄSA

Päivän lehti

9.4.2020