Kanta-Häme

Mopoautoille uusi vaihtoehto?

Mopoauto on onnettomuus- tilanteissa vaarallinen, mutta mainettaan parempi.

Voisivatko teinit ja papat ajaa henkilöautolla, jonka tehoa on rajoitettu?

Hämeenlinna/ Pirkkala

Pirkkalan Autovahinkokeskuksen pihassa seisoo rivi vakuutusyhtiöiden lunastamia kolaroituja mopoautoja.

Osa näyttää jääneen jyrän alle, mutta joukossa on myös sellaisia, jotka ulkonäön perusteella olisi melko helposti korjattavissa. Autovahinkokeskuksen palvelupäällikkö Hannu Laakso kertoo, että rivistö ei ole tällä hetkellä erityisen pitkä.

– Kesän sato on jo korjattu.

Vakuutusyhtiöt lunastavat mopoauton jo melko pienen vaurion vuoksi. Vähän kolaroidusta yksilöstä joutuu pulittamaan jopa yli 6000 euroa.

Juha Lammi on tullut tutustumaan tarjontaan kahdesta syystä.

– Jälkikasvu on tulossa mopoiluikään. Halusin nähdä, voisiko täältä löytää ajoneuvon, mutta tulin myös katsomaan, uskaltaisiko lapsia päästää liikenteeseen tällaisella.

Mopoauton turvallisuus arveluttaa, Laakso toteaa.

– Nämä ovat niin muovisia.

LIIKENNETURVALLISUUS arveluttaa myös Suomen autokoululiittoa. Mopoautoille olisi vaihtoehto.

– Tehojen rajoittaminen pienestä henkilöautosta olisi turvallisempi ratkaisu, sanoo Suomen autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

Jokilammen mukaan maantienopeuksissa muuta liikennettä hitaampi, mutta henkilöauton tilan kaistalta vievä mopoauto aiheuttaa vaaratilanteita varsinkin raskaalle liikenteelle.

Autokoululiiton mukaan olisi syytä miettiä ajokorttiluokkaa, joka mahdollistaisi pienet henkilöautot, joiden huippunopeus olisi rajoitettu 60 kilometriin tunnissa.

– Nuoret voisivat totutella oikealla autolla ajamiseen, ja täysi-ikäisenä autosta poistettaisiin tehonrajoittimet esimerkiksi katsastusasemalla, Jokilampi ehdottaa.

LIIKENNE– ja viestintäministeriö on miettinyt vaihtoehtoa. Ministeriö julkaisi viime vuonna raportin, jossa todetaan, että EU-direktiivin salliman mutta Suomessa käyttämättömän B1-luokan käyttöönotto ja 16-vuotiaiden oikeuttaminen ajamaan ”kevytautoa” vaatisi säädöksiin poikkeuksen.

– Henkilöautot eivät massaltaan mahdu suoraan siihen korttiluokkaan. Kaikki viisaus ei kuitenkaan asu hallinnossa, olemme avoimia ehdotuksille, yli-insinööri Maria Rautavirta ministeriöstä toteaa.

Rautavirta vie ajatusta tehoiltaan rajoitettujen henkilöautojen käytöstä vielä pidemmälle.

– Väestön ikääntyessä joudumme miettimään, onko kortti aina otettava pois, jos kuljettaja ei ole sataprosenttisen ajokykyinen.

Rautavirta miettii, että tällainen auto voisi olla iäkkäimmille kuskeille hyvä ratkaisu yhdistettynä joihinkin lisävarusteisiin.

– Tulevaisuudessa uutta automaatiota ja älylaitteiden sovelluksia on tulossa markkinoille, esimerkiksi lukemaan ääneen nopeusrajoituksia.

Teknisesti henkilöauton tehojen ”kuristaminen” olisi Jarmo Jokilammen mukaan helppoa.

– Ehkä sitä pelätään liikaa, että nopeudenrajoitin olisi liian helppo purkaa. Mopoauton virittäminen nopeammaksi ei kuitenkaan ole lainkaan sen vaikeampaa.

LIIKENNEVAKUUTUSKESKUKSESSA ajatus kuristetusta henkilöautosta otetaan lämpimästi vastaan. Keskuksen riskitutkimus vuodelle 2016 toteaa mopoautojen olevan yksi riskialtteimmista kulkuneuvoista.

Yhteyspäällikkö Tapio Koisaaren mukaan mopoautot ja niiden kuljettajat ovat kuitenkin mainettaan parempia.

– Taajamissa mopoauto on toimiva kulkuneuvo. Vakavimmissa onnettomuuksissa miltei aina mopoauto on tullut päätielle jonkun eteen sivutieltä. Kun turvarakenteet ovat mitä ovat, niin silloin jälki on pahaa.

Päivän lehti

19.1.2020