Kanta-Häme

Mopoautoilu on kallista lystiä

Mustalta mopoautolta puuttuu koko takapuoli. Auton peräpää ja osa pohjasta makaa palasina korjaustelineeseen nostetun korin alla.

Kantolassa sijaitsevan Pienkone- ja venehuollon toimitusjohtaja Markus Pojanluoma kertoo, että heille mopoautoja tulee korjattavaksi joitakin kymmeniä vuodessa.

– Yleensä omistajat teettävät yleishuoltoa tai haluavat suoristaa kolarivaurioita.

Korkeat ylläpitokustannukset

Sekä uusia että käytettyjä mopoautoja myyvä Parolan Rengas ja Auton toimitusjohtaja Ari Kesäläinen muistuttaa, ettei huomattavasti henkilöautoa heikompi mopoauto kestä käytössä edes sitä mitä polkupyörä.

– Jos vedetään hidastintöyssystä kaasu pohjassa ja yritetään hypätä ilmaan, on selvää, ettei muovikuorinen, liimattu auto sellaisesta vaurioitta selviä.

Varaosat ovat hintavia. Kun lumipenkkaan voimalla ajetun mopoauton etupuskurin joutuu vaihtamaan ja maalaamaan, tulee korjauksen hinnaksi työtunteineen äkkiä jo parikin tuhatta euroa.

– Korjauksen tarpeessa olevia mopoautoja meille tuodaan viikoittain.

Parhaimmillaan, tai pahimmillaan, mopoauton ja skootterin hintaero uutena on jopa kymmenkertainen. Halpaa ei kannata välttämättä korjauttaa kalliilla, ja joskus edullisemmaksi voi tulla hankkia kokonaan uusi menopeli.

Vuoden 2013 alussa mopoautoja oli rekisteröity Suomessa reilu 7 000 kappaletta. Kesäläinen epäilee mopoautoinnokkuuden laskevan ajokorttiuudistuksen takia.

– Kahden eri ajokortin päälle täytyy hoitaa ylläpitokustannukset sekä tietysti itse auto. Monessa perheessä se on varmasti rahakysymys.

Joka kymmenes varaosiksi

Autovahinkokeskus näki viime syksynä mopoautojen varaosamyynnissä markkinaraon.

– Meidän nähdäksemme mopoautoja ostetaan edelleen paljon, mutta niiden jälkimarkkinoinnissa on monenlaisia puutteita, sanoo toimitusjohtaja Juha Ketola.

Mopoauton hankintakynnys voi madaltua hinnan mukana. Vakuutusyhtiön lunastamia, kolaroituja mopoautoja ostettiin Autovahinkokeskuksesta viime vuonna noin 500 kappaletta.

Niistä kymmenesosa eli viitisenkymmentä autoa laitetaan osiksi, sillä käytetyillä varaosilla on Ketolan mukaan kova kysyntä.

– Vakuutusyhtiöille lunastuskynnys on alhaalla, koska runkorakenteisiin tulee helposti vaurioita ja koska varaosat ovat kalliita.

Espoossa, Pirkkalassa ja Oulussa toimiva Autovahinkokeskus on keskittänyt varaosamyynnin erityisesti Pirkkalaan, sillä tilastojen mukaan sillä alueella mopoautojakin on eniten.

Käytettynä ostetun varaosan saa yleensä puoleen hintaan. (HäSa)

Päivän lehti

1.6.2020