Kanta-Häme

Mopoautot ovat huomattavasti mopoja useammin onnettomuuksien aiheuttajana

Mopoautojen vakuutusmaksut aiheuttavat vakuutusyhtiöille jatkuvaa korotuspainetta.

Vakuutuspäällikkö Jaana Heliö Turva-yhtiöstä kertoo, että mopoautojen onnettomuusalttius näkyy myös niiden vakuutusmaksuissa.

– Mopoautoista maksettujen korvausten määrä on kasvanut paljon, joten paineita maksujen korotukseen on selvästi.

Kuten autoihin, myös mopoautoihin täytyy ottaa liikennevakuutus. Se ei kuitenkaan korvaa onnettomuustilanteessa omalle ajoneuvolle tai omassa ajoneuvossa olleelle omaisuudelle aiheutuneita vahinkoja. Näitä vahinkoja voidaan korvata esimerkiksi vapaaehtoisesta ajoneuvo- eli kaskovakuutuksesta.

– Kaskovahinkoja sattuu mopoautoille muita ajoneuvoja enemmän. Keskimäärin joka toinen mopoauto saa korvauksia kaskosta, Heliö kertoo.

Turvassa mopoautojen maksuja on jouduttu korvausmenojen kasvun vuoksi korottamaan vuosittain noin 15 prosenttia.

Osuuspankki korotti vuonna 2014 uusien liikennevakuutusten hintoja jopa 70 prosenttia. Viime vuonna maksu nousi vielä 15 prosentilla. OP:n vakuutuspäällikön Jukka Nykäsen mukaan korotuksista on kuitenkin tänä vuonna pidättäydytty, vaikka maksujen korotuspaine ei ole kadonnut.

– Kerätyillä maksuilla pitäisi pystyä kattamaan kulut, jotka vahingoista aiheutuvat. Koko mopoautojen historian aikana niiden vakuuttaminen on ollut yhtiölle tappiollista.

Tilastotekijät vaikuttavat vakuutusmaksujen suuruuteen. Mopoautoja ajavat yleensä nuoret, joiden vähäinen ajokokemus nostaa maksua.

Mopoauton ikä ei vaikuta vakuutusmaksuun juurikaan, mutta vanhemmissa laitteissa maksu on hieman edullisempi. Vakuutusmaksujen aluejako on sama kuin tavallisissa autoissa, eli Helsinki ja muut isot kaupungit ovat kalleimpia.

Kaksi vuotta sitten vakuutusyhtiö If erotti mopojen ja mopoautojen maksut toisistaan.

– Kun mopoautot tulivat markkinoille, niiden vahinkoriskiä ei vielä tunnettu. Vuoteen 2014 mennessä meille oli kertynyt riskistä niin paljon kokemusta, että havaitsimme mopoautojen riskien eroavan mopojen riskeistä, kertoo Ifin viestintäpäällikkö Mari Huotari.

Liikennevakuutuskeskuksen (LVK:n) liikenneturvallisuusjohtajan Kalle Parkkarin mukaan mopoauto saattaa näyttää valheellisen turvalliselta. Kori on kuitenkin kevytrakenteinen.

Vakuutusmaksuissa näkyy myös mopoautojen korjaamisen kalleus. Huotari Ifistä huomauttaa, että mopoautoissa pienikin osuma johtaa isoihin korjaustarpeisiin. Mopoautoja joudutaan myös pistämään paljon lunastukseen.

Lisäksi mopoautoilla ajetaan kaikkina vuodenaikoina. LVK:n tilastojen perusteella vuodesta 2012 vuoteen 2014 mopoautot olivat onnettomuuksien aiheuttajana ja vastapuolena eniten syyskuussa, mutta onnettomuuksia sattuu kaikkina kuukausina.

Heliö Turvasta toivoo, että mopoautojen tekninen turvallisuus paranisi huomattavasti.

– Mopoauto ei itsessään aiheuta vahinkoa. Kysymys mopoautonkin kohdalla lienee enemmän siitä, millainen osaaminen, asenne ja ajotapa kuljettajalla on. HÄSA