Kanta-Häme

Mopot pois kävely- ja pyöräteiltä

Liikennevirasto on perjantaina saanut valmiiksi valtakunnallisen ohjeistuksen, jonka tavoitteena on lisätä liikenneturvallisuutta kieltämällä mopoilua taajamissa kevyen liikenteen väylillä.

Ohje koskee valtion taajamissa hallinnoimia väyliä, ei siis kanta- ja valtateitä.

– Tavoitteena on etenkin risteämisonnettomuuksien vähentäminen. Pyrimme saamaan kunnat mukaan ja tekemään siirtymän kolmen vuoden sisällä. Ensimmäisenä tämä toteutetaan suurimmilla kaupunkiseuduilla, kertoo Liikenneviraston tieninsinööri Ari Liimatainen.

Seuraavaksi tehdään selvityksiä

Ely-keskukset ryhtyvät nyt laatimaan suunnitelmia, millä väylillä mopoilu voidaan vielä pyöräteillä sallia ja missä mopoillaan vain ajoradalla.

Tiestötietoasiantuntija Martti Kauhanen Uudenmaan ely-keskuksesta kertoo, että heillä ei ole erikseen inventoitu, miten paljon esimerkiksi Kanta-Hämeen kunnissa on mopoilun lisäkilvellä sallivia, valtion hallinnoimia pyörä- ja kävelyteitä.

Hämeenlinnassa kaupungin hallinnoimia kyseisiä väyliä ei ole yhtään.

Onnettomuudet vähentyneet 60 prosenttia

Aivan ehdoton mopoilukielto kevyen liikenteen väylillä ei jatkossakaan ole.

Se voidaan harkinnan mukaan sallia taajamissa, jos sitä puoltavat esimerkiksi kapeat pientareet tai vaarallinen raskas liikenne ajoradalla, jossa nopeusrajoitus on 60 kilometriä tunnissa.

– Jos nopeus on 50 kilometriä tunnissa tai alle, mopoilua ei pyöräteillä jatkossa sallittaisi, Ari Liimatainen sanoo.

Oulun seudulla kiellolla on saatu hyviä kokemuksia vuodesta 2010 lähtien. Vajaassa kahdessa ja puolessa vuodessa mopoilijoiden henkilövahinko-onnettomuudet vähenivät lähes 60 prosenttia.

– Vastaavia muutoksia on tapahtunut myös Raahessa, Kokkolassa ja Kajaanissa, jossa tämä on tehty, Liimatainen kertoo.

Kajaanissa mopo-onnettomuudet seitsemänkertaistuivat kymmenessä vuodessa ennen kokeilua, kun taas Tampereella, jossa mopoilu kevyen liikenteen väylillä ei ole ollut koskaan sallittua, kasvu oli samassa ajassa vain 1,5-kertainen.

Kaikkien turvallisuus paranee

Päätavoitteena uudistuksella on liikenneturvallisuuden parantaminen.

– Risteämisonnettomuuksia on sattunut aika paljon. Nyt, kun mopot tulevat taajamissa ajoradoille, ne ovat paremmin autoilijoiden havaittavissa ja päinvastoin.

Komisario Kari Pitkänen Kanta-Hämeen poliisista kannattaa uudistusta.

– Mopojen vauhti kevyen liikenteen väylillä on kohtuuton. Siellä on kaikenikäistä jalankulkijaa ja pyöräilijää, vanhuksia tai pieniä lapsia, joiden havainnointikyky saattaa olla rajoittunut tai vielä kehittymätön. Siksi on oikein, että mopot siirretään sieltä pois.

– Mopojen paikka on ajoradalla, missä moottoriajoneuvoliikenne muutenkin menee, Pitkänen näkee.

Mopojen sallittu maksiminopeus on 45 kilometriä tunnissa.

Tieinsinööri Ari Liimatainen toivoo, että uudistus yhdessä mopokorttiin tulleen käsittelykokeen kanssa lisäisi mopoikäisten 15–18-vuotiaiden liikenneturvallisuutta.

– Mopoilijoiden pitäisi ymmärtää enemmän liikenteessä käyttäytymistä ja riskejä. (HäSa)

Päivän lehti

9.4.2020