Kanta-Häme Hämeenlinna

Muistijoogassa yhdistyy liike ja aivotreeni – Tavoitteena ennaltaehkäistä muistihäiriöitä

Kanta-Hämeen Muistiyhdistyksen tavoitteena on tehdä muistijoogasta jatkuvaa toimintaa.
Muistijoogassa yhdistyy liikunta ja aivojen aktivointi, mikä auttaa ennaltaehkäisemään muistihäiriöitä, sanoo Muistiluotsi Kanta-Hämeen aluekoordinaattori Anna Myllymäki.

Parikymmentä minuuttia askeltamista joogamatolla. Toiset 20 minuuttia helppoja joogaliikkeitä pystyasennossa ja maaten. Viimeinen kolmannes tunnista rentoutumista makuulla.

Tältä muistijooga näyttää, mutta mitä se tekee?

– Muistijoogassa yhdistyy liikunta ja aivojen aktivointi, mikä auttaa ennaltaehkäisemään muistihäiriöitä, sanoo Muistiluotsi Kanta-Hämeen aluekoordinaattori Anna Myllymäki.

Ensimmäinen ryhmä täyttyi heti

Muistiluotsi ja Kanta-Hämeen Muistiyhdistys järjestävät parhaillaan ensimmäistä omaa muistijoogakurssiaan, joka koostuu neljästä harjoituskerrasta Idänpään Torpalla. Kymmenen hengen ryhmä tuli täyteen saman tien.

Tavoitteena on, että muistijoogatreenit olisivat ensi syksystä lähtien jatkuvaa toimintaa, Hämeenlinnan lisäksi myös muualla maakunnassa.

– Jos muistijooga kiinnostaa, kannattaa meihin ottaa yhteyttä. Jos saamme esimerkiksi omaishoitajille oman ryhmän, voimme mahdollisesti järjestää hoidettaville parkin, sanoo Myllymäki.

Palataan matolle. Muistijoogamatto on jaettu 24:ään eri numeroin, kirjaimin ja värein merkittyyn osaan. Harjoituksen ohjaaja antaa joogaajille askelkuviot, jotka koostuvat alkuun yksinkertaisista eteenpäin ja sivulle siirtymisistä. Askelkuvion aikana joogaaja toistaa numeroista, kirjaimista, väreistä sekä sanoista ja laskutehtävistä muodostettavia muistitehtäviä.

Muistijoogamatto on jaettu 24:ään eri numeroin, kirjaimin ja värein merkittyyn osaan.

Muistiyhdistyksen kurssilla tutustutaan kahteen erilaiseen askelkuvioon. Edistyneemmässä vaiheessa numerot voidaan sanoa vaikka englanniksi ja kirjaimet nimien avulla.

Vastaavan liikunnan ja aivojumpan yhdistävän hyödyn saa, jos esimerkiksi kävelyretkellä käy mielessään läpi kertotauluja.

– Mutta muistijoogakurssi tuo mukanaan myös sosiaalista aktiivisuutta, sanoo Myllymäki.

Muistiasiat aina ajankohtaisia

Muistijooga sopii periaatteessa kaikenikäisille.

– Usein ihmiset ovat sitä mieltä, etteivät muistiasiat ole heille vielä ajankohtaisia. Siihen vastaan, että ne ovat ajankohtaista juuri nyt! sanoo Myllymäki.

– Keski-ikä on tässä mielessä kulta-aikaa. Silloin muistin toimivuuteen pystyy vielä ennalta ehkäisevästi vaikuttamaan.

Muistijooga ei siis paranna muistia eikä se myöskään anna diagnoosia harjoittelijan mahdollisesta sairastumisesta.

– Emme voi olla milloinkaan täysin varmoja siitä, kuka sairastuu ja kuka ei. Muisti on niin monisyinen asia.

Mallia japanilaisesta käytännöstä

Fyysiset liikkeet muistijoogassa ovat keholle lempeitä. Niitä pystyy tekemään, jos harjoittelija on perusterve ja hän pääsee omin avuin alas ja ylös.

Muistijoogan kehitti pari vuotta sitten Antti Sipinen. Jo neljännesvuosisadan seniorijoogaa vetänyt Sipinen näki televisiosta japanilaisen Ennaltaehkäise Alzheimer -dokumentin. Siinä tehtiin havainto, että monenlaisten harjoitusten tekeminen paransi muistitoimintoja.

Anna Myllymäki ja sairaanhoitajaopiskelija Pauliina Raitanen kävivät puolisen vuotta sitten Sipisen kaksipäiväisessä muistijoogan ohjaajakoulutuksessa.

– Ohjaajien kautta muistijooga on pikkuhiljaa leviämässä pääkaupungista muualle Suomeen, sanoo Myllymäki.

Omaan muistiin voi vaikuttaa

Tutkimusta muistijoogan vaikuttavuudesta ei vielä tehty, mutta liikuntaharjoittelulla ja aivojumpalla on todettu olevan positiivinen vaikutus muistitoimintoihin.

Muun muassa suomalaisen Finger-tutkimuksen mukaan riski muistihäiriöihin pienenee, kun ikääntyvä muuttaa elintapojaan terveellisemmiksi. Tämä onnistuu liikuntaa lisäämällä, terveellisellä ja monipuolisella ruokavaliolla, aivojen aktivoinnilla sekä sydän- ja verisuonisairauksista huolehtimisella.

– Suomessa on tällä hetkellä arviolta 193 000 muistisairasta ihmistä, joista työikäisiä on 7 000–10 000, muistuttaa Myllymäki.

– Jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa oman muistinsa toimivuuteen elintavoilla, kuten liikunnalla ja aivojumpalla. HÄSA

Muistijooga

Pyrkii ennaltaehkäisemään muistisairauksia.

Perusideana on yhdistää liike ja älyllinen tehtävä.

Muistimatolla liikutaan erilaisten askelkuvioiden mukaisessa järjestyksessä ja liikkeen aikana toistetaan numeroista, kirjaimista, sanoista ja laskutehtävistä muodostettavia erilaisia muistitehtäviä.

Sopii kaikille perusterveille.

Kasvava ongelma

Vuonna 2060 Suomessa arvioidaan olevan 240 000 keskivaikeaa tai vaikeaa muistisairautta sairastavaa, yli kaksi kertaa enemmän kuin nyt.

Joka 3. sekunti joku maailmassa sairastuu muistisairauteen.