Kanta-Häme Hämeenlinna

Muksut maksutta bussilla – Hämeenlinnassa lapsiryhmien ilmaiset matkat voivat olla totta pian

Päiväkotilasten ja koululaisten ryhmät saattavat päästä matkustamaan ilmaiseksi päivisin jo ensi kesästä alkaen.
Myllymäen koulun väkeä odottelemassa bussimatkan alkua vuosituhannen alkupuolella. Arkistokuva: Terho Aalto

Päiväkotilapset ja koululaiset saattavat päästä jo ensi kesänä matkustamaan ilmaiseksi busseissa Hämeenlinnan seudulla, kun he liikkuvat päivällä ryhmissä. Asiaa käsitellään tällä viikolla kahdessa lautakunnassa.

Maksuttomia matkoja voi olla vain ruuhka-ajan ulkopuolella. Bussivuoron tulee lähteä kello 9:n jälkeen ja matkan täytyy päättyä ennen kello 14.

Yhdellä vuorolla voi kulkea ilmaiseksi korkeintaan 30 lasta. Takuuta ei anneta siitä, että koko ryhmä mahtuu samaan liikennevälineeseen.

Ryhmän mukana kulkeva opettaja tai muu aikuinen maksaa oman matkansa normaaliin tapaan. Kaupunki ei koskaan tilaa vuoroille lisäkalustoa ryhmien liikkumisen mahdollistamiseksi.

Kaikki valtuustoryhmät tekivät yhteisen aloitteen

Asialla on harvinaisen suuri poliittinen yksimielisyys, sillä kaikki valtuustoryhmät tekivät yhdessä valtuustoaloitteen maaliskuussa.

Aloitteen tekijät viittasivat Helsingin kaupungin päätökseen olla ottamatta maksua joukkoliikennematkoista, joita lapset tarvitsevat koulupäivänä opettajien kanssa.

Käytäntö mahdollistaa retket valtuustoryhmien mielestä yhdenvertaisemmin. Samalla koko kaupunkia käytetään oppimisympäristönä, uuden opetussuunnitelman mukaisesti.

– Hämeenlinnan museot, linna, kulttuurikohteet ja liikuntapaikat ovat varsin keskittyneet laajan kaupungin keskustaan. Ne ovat näin ollen tavoitettavissa vain liikennevälineitä käyttäen, aloitteessa sanottiin.

Aloitteessa myös uskottiin ilmaisten bussimatkojen kasvatukselliseen merkitykseen, Hiilineutraali Hämeenlinna -ohjelmaan sopivasti.

Bussiliikenteen erilaiset sopimusmallit hidastavat

Valtuustoryhmät kirjoittivat aloitteessaan, että ”Hämeenlinnan linja-autoliikenne toimii bruttomallilla” ja että se mahdollistaisi maksuttomuuden ilman lisäkustannuksia.

Asia ei ole kuitenkaan noin yksinkertainen. Hämeenlinnan seudun joukkoliikenteessä on käytössä kolme erilaista sopimusmallia.

Bruttomallissa viranomainen kantaa lipputuloriskin. Liikenteenharjoittajan saama tulo ei riipu matkustajamääristä.

Kolmella kaupunkilinjalla, Iittalan seutuliikenteessä ja palveluliikenteessä on bruttomallin sijaan vielä jonkin aikaa käytössä käyttöoikeussopimus.

Siinä lipputulot ovat osa liikennöitsijän korvausta. Jos kaupunki antaisi joillekin oikeuksia matkustaa ilmaiseksi, sen tulisi korvata lipputulojen menetykset.

Kolmannen mallin mukaisessa eli markkinaehtoisessa liikennöinnissä lippuhinnat määrittelee liikennöitsijä, eikä maksutonta matkustamista voida järjestää tällaisessa liikenteessä.

Lautakunnat käsittelevät tällä viikolla, valtuusto lopulta päättää

Tällä hetkellä Hämeenlinnan seudullisessa joukkoliikenteessä on käytössä Liiku! -bussilippu koululais-, päivähoito- ja lukiolaisryhmille. Lipulla joka neljäs matkustaa ilmaiseksi ja jokainen mukana ryhmässä matkustava aikuinen maksaa lastenlipun.

Hämeenlinnan kaupunki toimii joukkoliikenneviranomaisena Hattulassa, Hämeenlinnassa ja Janakkalassa.

Aloitteen mukaisen päätöksenteon valmistelivat yhdessä kaupunkirakennelautakunta (kaura) sekä sivistys- ja hyvinvointilautakunta (sihy).

Lautakuntien esityslistojen teksteistä ei suoraan ilmene, koskisiko maksuttomuus myös perhepäivähoitajien lapsiryhmiä.

Kaura käsittelee asiaa tiistaina, sihy keskiviikkona. Lopulta asian päättää kaupunginvaltuusto.HÄSA