Kanta-Häme

Muotimarkkinat oman taskun pohjalla

– Hyviä vinkkejä tuli esimerkiksi verotuksellisiin sekä julkista rahoitusta koskeviin juttuihin, tammelalaislähtöinen Teemu Kinos listaa Hämeenlinnan Kasvupolun antia.

Kinoksen perustama Sosho Oy on yksi kantahämäläisyrityksistä, jotka saivat kevään ja kesän aikana sparrausta liiketoimintansa kehittämiseen.

Kehitysvinkkien antajina eli sparraajina toimi liike-elämän eri alojen asiantuntijoita, muun muassa sijoittajia ja menestyneitä yrittäjiä.

KASVUPOLUN FINAALITAPAHTUMAA vietettiin keskiviikkona Raatihuoneella. Kunniamaininnalla palkittu Sosho Oy kehittää muotiin – ensivaiheessa kenkiin – keskittyvää mobiilisovelluspohjaa, joka yhdistää kauppapaikat, sosiaalisen ostamisen ja asiakasdata-analyysit.

Sovelluksen käyttäjä voi kännykällään selailla lukuisten eri brändien tuotteita, joita hän voi ostaa tai merkata mieleisikseen.

Sovelluksessa tapahtuvan toiminnan ja käyttäjäverkoston perusteella sovellus osaa suositella kuluttajalle uusia tuotteita.

Jos esimerkiksi tykkäämisten tai ostojen perusteella joillain käyttäjillä näyttää olevan samanlainen kenkämaku, sovellus osaa tarjota heille sopivia brändejä ja tuotteita.

NOIN KYMMENEN HENGEN tiimillä toimiva Sosho haluaa tarjota uuden myyntikanavan erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille.

Ulkomaille tähtäävän yrityksen rahavirtojen on tarkoitus muodostua ostoista tulevista välityspalkkioista sekä myyjille toimitettavista data-analyyseista.

Ero isoihin, lukuisia eri brändejä edustaviin muodin verkkokauppoihin on muun muassa se, että asiakasdata välitetään tuoteketjun alkupäähän asti, eikä se jää pelkästään verkkokaupan haltuun.

– Pyrimme kertomaan, miksi jotkut tuotteet myyvät, ja miten niitä voi jatkossa myydä tehokkaammin. Brändien edustajat saavat tarkkaa tietoa siitä, millaiset ihmiset heidän tuotteistaan pitävät.

SOSHO ON HAKENUT uusia ideoita Hämeenlinnan Kasvupolun lisäksi myös muista uus- ja kasvuyrittäjätapahtumista, esimerkiksi pääkaupunkiseudun Startup Saunasta, Slushista ja Arctic 15:sta.

Kinos kiittelee, että eri alojen ihmisten tapaamisesta on laaja-alaista hyötyä, vaikka liikeideat eivät samanlaisia olisikaan.

Myös Kasvupolun sparraajina toimineet asiantuntijat tulivat monipuolisesti lukuisilta eri toimialoilta.

– He osasivat kysyä meiltä juuri oikeita kysymyksiä, joita emme itse ole osanneet kysyä. Jokainen tapaaminen on ollut kannattava, Kinos kiittelee.

KASVUPOLUN FINAALISSA voiton vei menestyksestään useasti aiemminkin palkittu Mad Professor Amplification Oy. Kitaravahvistimia ja efektipedaaleja valmistava yritys on perustettu jo 2002.

Toimitusjohtaja Harri Koski toteaa Kinoksen tavoin, että uusista vinkeistä oli apua.

– Yrityksen ulkopuolista näkemystä täytyy jatkossa käyttää enemmänkin.

Päivän lehti

7.4.2020