Kanta-Häme

Museo Militariassa uskotaan kävijämäärän kolminkertaistuvan

Linnankasarmilla maanantaina ovensa avaavan Museo Militarian markkinointijohtaja Kaarlo Purhonen uskoo vuotuisen kävijämäärän kolminkertaistuvan uusiutumisen myötä.

Museo Militariaan yhdistyvät entisen Suomen Tykistömuseon lisäksi Riihimäen Viestimuseo ja Miehikkälän Pioneerimuseo. Tykistömuseossa oli aiemmin 20 000–25 000 kävijää vuodessa.

– Odotukset ovat suuret. Kun kolme aselajia yhdistetään, asiasta kiinnostuneita harrastajia tulee museoon. Lisäksi ravintolatoiminnan ja museoshopin toiminnan monipuolistuminen nostavat keskiostosta, ja näin koko tulos paranee.

Apua sisustukseen

Punaisena lankana on ollut modernisoida museon tilat ja luoda harmoninen kokonaisuus.

Tässä apuna on käytetty sisustussuunnittelija Jesse Kakkolaa, joka vastaa yleisilmeestä muualla paitsi näyttelytiloissa. Hänen käsialaansa ovat julkisivut, sisääntuloaula, Militaria Shop ja lounasravintola Militaria.

– Kiertelin näyttelyssä kolme tuntia, jotta pääsin oikeaan fiilikseen. Näyttelykävijän pitää olla muissakin tiloissa samassa fiilisympäristössä kuin näyttelyssä.

– Ideana on puun lämpö ja teräksen kylmyys, kuten museon esineistössäkin, Kakkola kertoo.

Katse kohti museota

Jo linnan suunnasta tultaessa tiilimuurin aukkokohdasta selviää, mihin kävijä on saapumassa. Muuriin tulee heraldikon tekemä kilpi sekä tekstiä, jotka valaistaan.

Myös museon sisääntuloseinä kylpee katsetta ohjaavassa, näyttävässä valaistuksessa. Sisääntuloaulaan tulevat informaatiotaulut.

Lounasravintolatiskin päätyyn on rakennettu tyylikäs museon informaatio- ja lipunmyyntitiski. Vastakkaisella seinustalla ovat myyntituotteet, joiden määrää on moninkertaistettu.

Vitriiniin tulee myyntiin myös Kultakeskuksen ”äijätuotteita”, kuten Purhonen sanoo, eli muun muassa merkkikelloja ja teräskoruja.

Aluksi puoleen hintaan

Vaikka museo avautuu yleisölle jo maanantaina, näyttelystä on lähes valmiina vasta ensimmäinen kerros.

– Ovelta lähdetään Ruotsin-vallan ajasta ja mennään ”sisällissotaan”. Toinen kerros, joka on omistettu itsenäisyyden sotien ajalle, on vahvasti työn alla. Kolmatta kerrosta, joka kertoo nykyajasta, ei ole vielä aloitettu, Kaarlo Purhonen toteaa.

Keskeneräisyydestä johtuen museoon pääsee tammikuun ajan puoleen hintaan. Täysin valmis museo ulkoalueineen on toukokuun lopulla, jolloin vietetään virallisia avajaisia.

Sisustussuunnitteluun ja sen toteutukseen markkinointijohtaja Purhonen kertoo menneen kymmeniätuhansia euroja ja näyttelyyn satojatuhansia.

– Suomen Sotamuseo on rahoittanut esineiden siirtämisen ja ylöslaiton, muu rahoitus on tullut taustayhteisöiltä.

Museo Militarian omistaa Suomen tykistö-, pioneeri- ja viestimuseoyhdistys. (HäSa)

 

 

Päivän lehti

3.4.2020