Kanta-Häme

Musiikin muurit saavat sortua

Jos Bach eläisi nyt, hän olisi ehkä jazzmuusikko. Näin uskoo jazzpianisti ja kirjailija Claes Andersson.

Hänen mielestään jazz on kamarimusiikkia, joka syntyy improvisaation siivittämänä sinä hetkenä kun se soitetaan. Samalla tavalla improvisoiden soitti aikanaan barokin mestari Johan Sebastian Bach.

Andersson saapuu huhtikuussa Vanaja-saliin juontamaan Sinfonia Lahden ”jatsimusiikin” konsertin ja toivoo pääsevänsä itsekin soittamaan muutaman tahdin pianosolisti Ben Dawsonin parina. Juontaja odottaa iltaa uteliaan jännittyneenä.

– Huippuorkesterin muusikot soittavat kyllä joka nuotin oikein. Mutta kiinnostaa nähdä, miten he saavat svengin ja rytmin kohdalleen ja miten johtaja osaa jättää improvisaatiolle tilaa, hän pohtii.

Muurit nurin, …ja se on hyvä

Kulttuuriministerinäkin työskennellyt Claes Andersson on tyytyväinen, kun jazzmusiikki tulee esille myös sinfoniaorkesterien ohjelmistossa.

– Suomessa on 20 viime vuoden aikana panostettu jazzin koulutukseen, joten meillä on valtava määrä hienoja jazzmuusikoita, hän sanoo.

Varjopuolena on, ettei kaikille huippulahjakkuuksille riitä Suomessa töitä.

– Klubeja ei ole paljon eikä julkista tukea tule, vaikkeivät tarvittavat rahat ole kummoisia oopperaan tai klassiseen musiikkiin verrattuna, hän sanoo.

Andersson ei kuitenkaan halua asetella musiikin eri lajeja vastakkain, päinvastoin.

– Vanhat muurit ovat sortumassa, hän sanoo.

Monet klassisen koulutuksen saaneet muusikot soittavat nykyään melkein mitä tahansa musiikkia. Andersson kehuu esimerkiksi Pekka Kuusistoa ja Iiro Rantalaa tällaisiksi taitaviksi ja monipuolisiksi ”kaiken soittajiksi”.

Hittejä ja …jatsimusiikkia

Jatsimusiikin konsertti on jatkoa Sinfonia Lahden viihteellisille konserttiohjelmistoille. Orkesteri on vuosien mittaan pitänyt useita musikaali- ja elokuvamusiikin konsertteja ja esittänyt esimerkiksi Abban ja Queenin hittejä yhdessä lauluyhtye Rajattoman kanssa.

Apulaisintendentti Teemu Kirjonen lupaa, ettei juontaja Claes Anderssonin tarvitse pelätä orkesterin puolesta jazzkonsertissakaan.

– Orkesteri on tehnyt niin monenlaisia ohjelmistoja, että tämäkin onnistuu. Ja esimerkiksi (Duke) Ellingtonia on ennenkin soitettu, hän sanoo.

Konsertissa soitetaan pääasiassa ikivihreitä jazz-sävelmiä ja standardeja, esimerkiksi Ellingtonin ja Porterin kappaleita.

Konsertin johtaa lontoolainen kapellimestari ja orkesterinjohdon opettaja Neil Thomson (s. 1966), joka on opiskellut muun muassa Leonard Bernsteinin johdolla Yhdysvalloissa. (HäSa)

Sinfonia Lahden jatsimusiikin konsertti Verkatehtaan Vanaja-salissa 4. huhtikuuta.