Kanta-Häme

Musta jää ei tarvitse pakkasta

Viime tiistaina yksi henkilö loukkaantui moottoritiellä Parolan rampissa tapahtuneessa onnettomuudessa, jossa osatekijänä oli liukas tienpinta.

Ilmatieteen laitoksen mukaan sää pysyy myös lähivuorokausina otollisena mustan jään syntymiselle.

Nollakelin ja muutaman lämpöasteen tuntumassa vaihteleva lämpötila on teiden kunnossapidon näkökulmasta hankalampaa kuin kunnon talvikelillä, kertoo työpäällikkö Mika Kinnunen YIT Rakennus oy:stä.

Autoilijan ei pidä luottaa ilmalämpömittarin kertovan totuutta tien jäätymisestä. Lämpötilaero tienpinnan ja ilman välillä voi olla useita asteita. Mustaa jäätä voikin syntyä jo ilman lämpötilan ollessa plussan puolella.

– Esimerkiksi jos pilvipeite repeää, niin kuivakin tie voi jäätyä ihan hetkessä, Kinnunen kertoo.

Parin plusasteen kelillä nopeudet pitäisi sovittaa talviolosuhteisiin, Kinnunen kehottaa.

– Autoilijat eivät ole hereillä. Liikennenopeudet tahtovat olla yhä melko kovia, kun ei ole näkyvää lunta ja liukkautta.

Teiden kunnossapitäjät seuraavat ajo-olosuhteita vuorokauden ympäri.

YIT saa tiedot omasta palvelukeskuksesta, jossa seurataan useita muuttujia mittaavien tiesääasemien tietoja ympäri vuorokauden. Moottoriteillä tiesääasemia on noin 15 kilometrin välein.

Yksittäisten ramppien ja siltojen olosuhteet voivat vaihdella paljonkin riippuen liikennemääristä ja siitä, onko lähellä esimerkiksi vesistöä tai peltoja.

– Tiesääasemista saadaan tietoa tienpinnan ja ilman lämpötilasta, kastepisteestä, tuulesta ja sateesta. Lisäksi tarvitaan tietysti paikallisen työnjohdon yleistuntemusta, Kinnunen sanoo.

Liukkaudentorjunnassa avainasemassa on ennakointi. Suolaaminen ei kuitenkaan yksin riitä.

– Suola siirtää jäätymishetkeä, mutta tarvitsee avukseen liikennevirtaa siirtämään kosteutta pois väylältä. Siksi ramppi on liukas sitä todennäköisemmin, mitä vähemmän siinä on liikennettä. HÄSA